شکایات

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: 30 خانه تاریخی در محدوده بافت قدیم این شهر تخریب شده و یا در آستانه تخریب قرار دارند.

غلامعلی باغبان کوچک روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این خانه های تاریخی که قدمت آنها به اواخر دوره زندیه می رسد، بعضا سالهاست که توسط مالکان رها شده اند.

وی گفت: در طول سالهای گذشته تعدادی از این بناهای تاریخی تخریب شده و تعدادی دیگر نیز در آستانه تخریب قرار دارند.

باغبان کوچک با بیان اینکه تعدادی از این خانه های تاریخی به ثبت ملی رسیده افزود: رها شدن برخی خانه های تاریخی دزفول توسط مالکان مانع از هرگونه فعالیت و مرمت توسط میراث فرهنگی برای حفظ این بناهای ارزشمند تاریخی شده است.

وی از تشکیل کارگروهی متشکل از فرماندار ، شهردار ، دادستان و میراث فرهنگی و اخطار به مالکان اینگونه بناهای تاریخی برای احیا و مرمت آنها خبر داد و گفت: در صورتیکه مالکان این خانه های تاریخی برای مرمت آنها اقدام نکنند، دولت وارد عمل شده و نسبت به مرمت این خانه های تاریخی و بهسازی آنها اقدام خواهد کرد.

رییس اداراه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول افزود: رها کردن این خانه های تاریخی توسط مالکان موجب شده تا این بناها به مکانی برای تجمع افراد معتاد تبدیل شده و محدوده بافت تاریخی دزفول از این بابت ناامن شده است.

وی در خصوص خانه تاریخی قلمبر نیز گفت: این خانه تاریخی مربوط به اواخر دوره زندیه می باشد که از نظر سازه ای و فنی مشکل دارد.

باغبان کوچک افزود: در سال گذشته بخشی از این خانه تاریخی مرمت شد که امیدواریم با جذب اعتبار در سال جاری مرمت کامل این خانه تاریخی که به ثبت ملی نیز رسیده انجام شود.

شهر دزفول در شمال استان خوزستان حدود 250 هکتار بافت قدیم دارد که به دلیل توسعه شهری و کمبود اعتبار لازم برای مرمت و ایمن سازی بخش زیادی از آن در معرض تخریب و نابودی است.

تعدادی از خانه های تاریخی بافت قدیم دزفول در بارندگی زمستان پارسال خسارت دید.

بافت تاریخی دزفول در برگیرنده بناهای ارزشمند آجری با معماری زیبا و منحصر به فرد است.