شوش

خطر ساخت کتابخانه مرکزی در حریم شهر تاریخی شوش فعلا از بیخ گوش این شهر باستانی رد شده و تا زمینی دیگر برای ساخت این کتابخانه در نظر گرفته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اداره کل کتابخانه‌های استان خوزستان چند وقت پیش قصد داشت تا یک کتابخانه مرکزی در حریم شهر تاریخی شوش بسازد اما زمانی که مسئولان میراث فرهنگی در سازمان کل از این موضوع با خبر شدند جلوی این تصمیم را گرفتند.

براساس نظر مسئولان میراث فرهنگی ساخت این کتابخانه خللی در حریم این شهر تاریخی ایجاد می کرد و موجب بروز مشکلی در پرونده جهانی آن می شد.

در پی این تصمیم حجت‌الاسلام سید لطف الله سپهر مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه سازمان میراث فرهنگی با ما برای ساخت کتابخانه مرکزی در شوش همکاری نکرد. ما قصد داشتیم تا در کنار این کتابخانه که طرح جامع آن در ۳ طبقه تعریف شده بود، مخزن، بخش کودک و نابینایان، قرائت خانه، تالار مطالعه ۱۵۰ نفری و تالاری برای نشست های تخصصی اجرا کنیم.

وی افزود: همچنین از آنجایی که شهر تاریخی شوش در فهرست یونسکو ثبت شده، سالنی برای معرفی شهر تاریخی شوش در نظر بگیریم. در این باره شورای شهر طرح را تصویب و فرمانداری نیز همکاری کرد.

سپهر گفت: قرار بود این کتابخانه در کنار دانشگاه آزاد اسلامی ساخته و ۳ هزار متر زمین برای احداث کتابخانه در نظر گرفته شود اما با توجه به اینکه حوزه شهری شوش ۵۰۰ هکتار است و این محدوده تحت نظر یونسکو قرار گرفته، هر گونه ساخت و ساز در آن باید با اجازه سازمان میراث فرهنگی انجام می شد. بنابراین آنها با ما همکاری نکرده و این اجازه را ندادند. اکنون منتظر هستیم تا زمین دیگری را برای این کار اختصاص دهند. طرح کتابخانه آماده است و فقط منتظر جانمایی مکان هستیم. امیدواریم که این کتابخانه بتواند نشانه های فرهنگی استان را داشته باشد.

اگرچه مدیرکل کتابخانه‌های استان خوزستان در صحبت‌هایش از ساخت کتابخانه‌ای در حریم شوش ابراز خرسندی کرد اما در حقیقت ضوابط ساخت و ساز در حریم شهر تاریخی شوش به خصوص از زمانی که این شهر به عنوان یکی از میراث جهانی ثبت شده ایران در یونسکو مطرح شد، اجازه هیچ نوع دخل و تصرف و تغییری را در حریم آن به هیچ نهادی نمی دهد.

به همین علت محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: «از ساخت و ساز در این محدوده جلوگیری خواهد شد. ما اجازه هیچ نوع ساخت و سازی که بخواهد یکی از آثار تاریخی جهانی مان را تهدید کند نمی‌دهیم.»