سال 93 در حالی به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شود که برخی شهرها و مکان‌هایی که تا پیش از این برایمان آشنا نبودند، الان برای ما تبدیل به خاطره شده‌اند.

 سال 1393 هم نفس ‍ های آخرش را می کشد. سالی پر از اشک ها و لبخندها و اتفاقات خوب و بدی که خاطره هایمان را ساختند.

سالی که غزه در جنگ سوخت و مقاومت کرد و کوبانی سرسختانه ایستاد.

سالی که جام جهانی فوتبال برگزار شد و داعش و رژیم صهیونیستی در سایه آن باز هم مرتکب جنایت های جدیدی شدند که با سانسور خبری رسانه ها روبرو شد.

سالی که آتش تبعیض نژادی با جنایات شهر فرگوسن در آمریکا شعله ورتر شد. امسال بین بسیاری از گفتگوها و بحث هایمان نام شهرهایی آوردیم که یا نگران اتفاقاتشان بودیم و یا اینکه با حوادث و اتفاقاتی که برایشان افتاد آن ها را شناختیم.

بلوهوریزنته : این شهر برای ما با بازی ایران و آرژانتین ماندگار شد. شهری که تا پیش از این دیدار بارها سعی کردیم نامش را درست ادا کنیم.

ورزش

شهری که تیم ملی فوتبال ایران مقابل آرژانتین مردانه ظاهر شد و با اینکه نتیجه را واگذار کرد؛ به یکی از خاطرات به یادماندنی فوتبالی کشور تبدیل شد؛ گرچه می توانست این دیدار به خاطره بهتری برای ایرانیان تبدیل شود؛ اگر داور این بازی عادلانه تر داوری می کرد.

ماه رمضان امسال غزه خونین بود. مردم مسلمان غزه مورد هجوم وحشیانه صهیونیست ها قرار گرفتند؛ اما با مقاومت 51 روزه خود نشان دادند که غزه به این راحتی های تسلیم نمی شود.

بیشتر شهیدان و قربانیان این جنگ نابرابر، کودکان و نوجوانان بودند.

کوبانی، شهر کردنشین سوریه از پرافتخارترین شهرهای امسال محسوب می شود.

زنان و مردان کوبانی آنچنان در برابر داعشی ها مقاومت کرده اند که تکفیری ها تا سر حد مرگ فقط از جنگجویان زن این شهر می ترسند! البته این ترس بی دلیل نیست؛ چرا که این زنان به تنهایی توانسته اند تپه استراتژیک کوبانی را از داعشی ها پس بگیرند.

کریمه هم از شهرهایی است که امسال درباره زیاد شنیده ایم. این شهر که در جنوب اوکراین قرار دارد، به مسئله ای مناقشه برانگیز بین روسیه و غرب تبدیل شده بود.

کریمه که بیش از نیمی از آن را روس تبارها تشکیل می دهند، از لحاظ توریستی و کشاورزی منطقه ای استراتژیک محسوب می شود.

این شهر که قبلا متعلق به شوروی بوده است، پس از مرگ استالین توسط «نیکیتا خروشچف» به اوکراین هدیه داده شد.

در نهایت در هفدهم مارس سال 2014 میلادی، این شهر با رای 96درصدی مردم به روسیه ملحق شد تا اوکراین هدیه اش را دوباره به روسیه بازگرداند!

مشعل بازی های آسیایی امسال را «یانگوم» در «اینچئون» روشن کرد. هفدهمین دوره بازی های آسیایی در حالی پایان یافت که ورزشکاران ایرانی توانستند رتبه پنجمی را از اینچئون سوغاتی بیاورند.

ایران در دور پیشین مسابقات آسیایی توانسته بود، به رتبه چهارمی دست پیدا کند.

شهر «فرگوسن» ایالت میسوری آمریکا هم جزو شهرهایی بود که در سال جاری در صدر اخبار جای داشت.

مردم فرگوسن امسال شاهد قربانی شدن «مایکل براون» سیاهپوست توسط پلیس سفیدپوست بودند.

موج اعتراضات این مردم از جایی شروع شد که این نوجوان بدون هیچ دلیلی با ضرب هفت گلوله از پای درآمد و قانون هم با پلیس خاطی با مدارا رفتار کرد البته مردم فرگوسن اعتراضات خود را ادامه دادند و از پیاده روی های طولانی تا دیوارنویس ها اعتراض خود را به این تبعیض نژادی نشان دادند.

این اعتراضات، بی سابقه ترین اعتراض جمعی سیاه پوستان و سفیدپوستان علیه تبعیض نژادی بوده است.

نام «سامرا» این روزها به خاطر مدافعان حرم به شهری پرتکرار در خبرها تبدیل شده است. شهری که مدام نام افراد جدیدی به مدافعان حرم آن افزوده می شود یا هرچند وقت یک بار خبر شهادت یکی از آن ها به گوشمان می خورد.

«نزار قطری» مداح مشهوری که با مداحی «انا مظلوم حسین» می شناسیمش، از آخرین کسانی است که به جرگه این مدافعان پیوسته است.

«کمال شیرخانی»، «مهدی نوروزی» و «محمدهادی ذوالفقاری» از ایرانیانی هستند که در دفاع از حرم در سامرا به شهادت رسیده اند.

اهواز: گردوغبار مهمان ناخوانده چندین ساله این شهر است که امسال بیشتر از همیشه جاخوش کرده بود.

گردوغباری که نه تنها برای مردم خوزستان که برای مجلس و دولت هم به چالشی جدی تبدیل شده بود.

مردم «اهواز» در میان بی توجهی مسئولان خود دست به کار شدند و اعتراض خود را با خاک نویس ها، انتشار عکس ها و حتی چالش سطل خاک اعلام کردند.