معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بر لزوم برنامه ریزی و مدیریت صحیح این جوامع محلی در راستای ایجاد یک توسعه پایدار، اشتغال زایی برای جوانان و توسعه روستاها تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا -منطقه چهارمحال و بختیاری– مرتضی رحمانی موحد، 27 شهریورماه در آیین افتتاحیه دومین جشنواره روستاگردی چهارمحال و بختیاری در روستای بدون کوچه یاسه چای، اظهارکرد: چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های نمونه و برجسته در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است.

وی مردمان مهربان و مهمان نواز، وجود سرمایه عظیم طبیعی و خدادادی و قرار گرفتن در بالاترین نقطه از کشور را از مهم‌ترین ویژگی‌ها و شاخصه‌های بی‌بدیل این استان همیشه سرافراز و تاریخ ساز دانست.

برگزاری جشنواره روستاگردی فرصتی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری

رحمانی موحد برگزاری دومین جشنواره روستاگردی کشور در روستای تاریخی و گردشگری یاسه‌چای را فرصتی مغتنمی برای معرفی ظرفیت‌ها، استعدادها و توانایی‌های نیروی انسانی و گردشگری در این استان بیان کرد.

وی با بیان اینکه در گذشته ورود افراد غریبه به روستاها یک امر غیر طبیعی و مذموم بود، تغییر نگرش اجتماع به طبیعت و ظرفیت‌های گردشگری در روستاها را یادآور شد و گفت: در شرایط کنونی همه مناطق گردشگری کشور به دنبال جذب مهمان‌های داخلی و خارجی هستند چرا که توسعه و پیشرفت را در گرو این مهم می‌دانند.

رحمانی موحد «گردشگری و توسعه جوامع محلی» را شعار امسال روز جهانی گردشگری عنوان و به نقش جوامع محلی در توسعه و آبادانی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یک منطقه اشاره کرد.

وی با بیان اینکه جوامع محلی، همین زنان و مردان تلاش‌گر و زحمت کش در روستاها و مناطق گردشگری هستند، بر لزوم برنامه ریزی و مدیریت صحیح این جوامع محلی در راستای ایجاد یک توسعه پایدار، اشتغال زایی برای جوانان و توسعه روستاها تاکید کرد.

معاون گردشگری کشور با اشاره به اینکه سند ملی طبیعت گردی در کشور به ثبت رسیده است؛ از اصلاح، بازنگری و بازبینی این سند خبر داد و گفت: این سند به طور جامع نقاط گردشگری، محورها، پهنه ها، استعدادها و چالش‌های مجود در حوزه گردشگری را مورد مطالعه و ارزیابی قرار داده است.

سند ملی طبیعت گردی به روز رسانی می‎شود

وی تاکید کرد: به روز رسانی این سند برای ارتقای شاخص‌ها و مبانی توسعه طبیعت گردی یک امر بسیار ضروری است؛ چرا که محیط و ظرفیت‌های پیرامون دستخوش تغیر و تحولات فراوان شده است.

رحمانی موحد با بیان اینکه کار بازبینی و اصلاح این سند طی یک ماه آینده به پایان خواهد رسید، تصریح کرد: در این سند توجه ویژه‌ای به ظرفیت‌های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری همچون آبشارها، رودخانه‌ها و سرسبزی‌های موجود شده است.

وی جذب گردشگر خارجی، توسعه فناوری اطلاعات در زیرساخت‌های گردشگری و نیز ساماندهی گردشگری داخلی سه راهبرد اساسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

کمپین دوست گردشگر، دوست فردا راه‌اندازی می‌شود

رحمانی موحد از راه‌اندازی کمپینی با عنوان دوست گردشگر، دوست فردا خبر داد و گفت: معتقد هستیم هر کسی به گردشگری کمک کند برای فردایی بهتر برای فرزندان و نسل آینده خود تلاش کرده است در همین راستا تحقق این مهم نیازمند یک همدلی و برنامه ریزی است.

وی با بیان اینکه از هر استان یک منطقه به عنوان روستای گردشگری انتخاب شده است، گفت: در حال حاضر 31 استان به صورت پایلوت به عنوان روستای گردشگری انتخاب شده است که این اقدام گام موثری در شناسایی ظرفیت‌های گردشگری خواهد شد.

رحمانی موحد از راه‌اندازی دفاتر ICT گردشگری در روستاهای کشور خبر داد و گفت: معرفی جذابیتها و ظرفیت‌های گردشگری در مناطق روستایی امری بسیار ضروری است که در همین راستا دفاتر الکترونیکی راه اندازی خواهد شد.