پراو

غارنورد حرفه‌ای هشت روز پیش به ارتفاع 3100 متری قله «پرآو» رفتند تا عمیق‌ترین و خطرناک‌ترین غار ایران را از زباله‌هایی که 50 سال در آن مانده‌ بود، پاک کنند. گروه با آنکه سه روز منتظر رسیدن آب آشامیدنی و مواد غذایی از راه هوا بود،‌ سرانجام با رسیدن این اقلام از راه زمین، عملیات پاکسازی را آغاز کرد و طبق برنامه در روز هشتم، «پرآو» پاک پاک شد.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، «پرآو» با 751 متر عمق و 26 حلقه چاه در 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه، یکی از عمیق‌ترین و خطرناک‌ترین غارهای جهان به شمار می‌آید، به طوری که از زمان کشف آن تاکنون پنج غارنورد در پیمایش‌هایی که داشته‌اند، جان باخته‌اند و سخت‌گذری این غار باعث شده اجساد تعدادی از آن غارنوردان همچنان از پرآو خارج نشود.

عملیات پاکسازی این غار که از سال گذشته آغاز شده و بخشی از زباله‌های آن خارج شده بود،‌ امسال نیز ادامه یافت و بدون هیچ تلفاتی انجام شد. هرچند تاخیر در دیر رسیدن هلی‌کوپتری که باید آب آشامیدنی و مواد غذایی را تا آن ارتفاع منتقل می‌کرد باعث شد تعدادی از اعضای گروه که آب آلوده‌ی داخل غار را نوشیده بودند، مسموم شوند.

یونس شریعتمداری، مدیرعامل انجمن غار و غارشناسان ایرانیان به خبرنگار گردشگری ایسنا گفت: 500 کیلو زباله از 26 حلقه چاه پرآو خارج شد‌، چاه‌هایی که خرچنگ‌رو و دهلیزهای باریک دارند و حالا زباله‌هایی که از حدود 41 سال پیش در این غار جامانده بود‌، خارج شده‌اند و پرآو پاک شده است.

او درباره‌ی سرانجام زباله‌های خارج شده‌ اظهار کرد: زباله‌ها تفکیک شده‌اند و با توجه به نوع آلودگی که دارند باید سریع‌تر آن‌ها را به پایین منتقل کرد‌. ما منتظر بودیم زباله‌ها با هلی‌کوپتر منتقل شود، ولی تصمیم‌گیری در این‌باره به امکانات و شرایط بستگی دارد شاید بخشی از زباله‌ها را که آلودگی بیشتری دارند تکه تکه به پایین منتقل کردیم.

شریعتمداری درباره‌ی زباله‌های تاریخی استخراج شده از این غار نیز گفت: معمولا ما هنگام پاکسازی غارها‌، اشیایی که قدیمی‌ترند و به گروه‌ها پیمایش‌کننده نخستین و یا کاشفان غارها تعلق دارند، در موزه انجمن غار و غارشناسان نگهداری می‌کنیم. ما از پرآو طناب‌های ابریشمی و کنفی که گروه لهستانی‌ها برای فرود استفاده کرده بودند و در قسمت انتهایی غار بوده، جایی که کمتر کسی به آن رفته و یا قوطی کنسرو گروه انگلیسی‌ (کاشفان این غار در سال 1352) و یا فلش‌های پارالاید قدیمی را خارج کرده‌ایم که آن‌ها را به موزه‌ی انجمن می‌بریم.

وی سپس درباره‌ی طرح حفاظت از این غار که اکنون کاملا پاک شده است، گفت: طرح اولیه‌ای برای گروه‌های پیمایش‌کننده در غار پرآو که معمولا در ماه‌های شهریور و مهر انجام می‌شود در حال تهیه است تا حفاظت از این غار سامان‌دهی شود، این طرح مانند نمونه‌ی هیمالیانوردی است، یعنی برای غارنوردان شرط گذاشته می‌شود که بخشی از زباله‌های خود را بازگردانند. طرح پس از آماده شدن در اختیار سازمان‌های اجرایی قرار داده می‌شود.

شریعتمداری همچنین درباره‌ی سوء تفاهم‌هایی که نسبت به عملکرد هلال‌احمر در انجام پرواز با تاخیر سه روزه‌ ایجاد شده است، توضیح داد: اصل ماجرا این بود که نامه‌ای از سازمان حفاظت محیط زیست و از طرف خانم دکتر ابتکار با پاراف آقای کیخا (معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی این سازمان) به استانداری کرمانشاه داده شد تا هماهنگی‌های لازم را با هلال احمر برای برقراری این پرواز انجام دهد و آب آشامیدنی و مواد غذایی این گروه تا ارتفاع 3100 متری منتقل شود‌، اما حالا همه‌ی کاسه و کوزه‌ها به سر هلال‌احمر شکسته است که پرواز را با تاخیر فرستاده، درحالی‌که هلال‌احمر در امداد و نجات کوهستان و سوانح کوه بدون توقع همیشه پیشرو بود‌ و در این ماجرا استانداری کرمانشاه که از طرف سازمان حفاظت محیط زیست کشور مامور هماهنگی این کار شده بود،‌ کوتاهی کرده است.

وی افزود: پاکسازی پرآو به صورت خودجوش از طرف این انجمن انجام شد و قرار بود حفاظت محیط زیست از آن حمایت کند و این برنامه هیچ ارتباطی به هلال احمر نداشت‌، متاسفانه ناهماهنگی بین محیط زیست و استانداری این مساله را پیش آورد.