معادن

فعالیت معادن در حریم غار-دژ اسپهبد خورشید یکی از آثار تاریخی بی‌نظیر و مشهور به تخت جمشید مازندران متوقف شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سامان توفیق سرپرست پروژه غار – دژ اسپهبد خورشید با اعلام این خبر افزود: سرانجام تلاش و مداومت پیگیری‌ها برای توقف فعالیت های مخرب معادن و شکست محاصره سنگین بلندترین طاق طبیعی تاریخی جهان به نتیجه رسید. جلسات متعدد همراه با پیگیریها و اقدامات رسانه ها در ماه های گذشته منجر به توقف فعالیت معادن در حریم اثر غار –دژ اسپهبد خورشیدواقع در منطقه دوآب جاده فیروز کوه شد.

وی گفت: در نشست روز گذشته مسوولان اداره کل میراث فرهنگی  صنایع دستی و گردشگری، اداره کل صنعت، معدن و تجارت و استانداری مازندران تصمیم گرفته شد که فعالیت معادن در حریم اسپهبد خورشید تا اطلاع ثانوی متوقف و نسبت به جابجایی معادن توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران اقدامهای لازم صورت گیرد.

پلمب معادن

به گفته وی در پی این تصمیم یگان حفاظت میراث فرهنگی همراه با نیروی انتظامی شهرستان سواد کوه به منطقه اعزام و نسبت به ابلاغ دستور توقف و پلمب معادن واقع در حریم از جمله معادن فلوئورین در بالا دست غار دژ اسپهبد خورشید و معدن پروچشمه واقع در پایین دست آن اقدام کردند.

توفیق تصریح کرد: همزمان با اقدامهای پژوهشی، مکاتبات و پیگیری‌ها و بازدید خبرنگاران از منطقه و تأکید بر ضرورت جابجایی معادن  که تا کنون ادامه داشت و به ثمر نشست سرانجام محاصره ده‌ها ساله غار -دژاسپهبد خورشید توسط معادن و تخریب آن پایان یافت.

پروژه غار دژ اسهبد خورشید زیر نظر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با محوریت بررسی‌های باستان شناسی و ساماندهی برای رفع تهدیدات اثر توسط سامان توفیق از مهر ماه ۱۳۹۴شروع شده است.

خبرنگاران رسانه ها یک ماه پیش ضمن بازدید از این اثر تاریخی اقدام به تهیه خبرهاو گزارش های متعددی کردند و در آنها ضمن هشدار در مورد تهدید جدی این اثر تاریخی و همچنین محیط زیست منطقه بر ضرورت تعطیلی معادن تأکید کردند.

معادن حریم غار –دژ اسپهبد خورشید و معادن متعدد دیگر منطقه که یکی از زیست گاه های حفاظت شده مازندران است نابودی محیط زیست، آلودگی آب، نامرغوب شدن محصولات کشاورزی، تهدید سلامتی مردم، کاهش تراکم درختان و … را به همراه داشته است.   غار – دژ اسپهبد خورشید از منحصر به فرد ترین استحکامات دفاعی ایران بشمار رفته و شاهکاری از ساختار معماری دوره ساسانی است.   این طاق طبیعی با دهانه ۸۵در ۹۵متر به عنوان بلندترین طاق طبیعی دنیا بعد از طاق شیبتون در چین است.

ساختار طبقات پلکانی شامل ۱۷پله، قوس‌های گهواره‌ای، بقایای ورودی شاه‌نشین، قوس‌های مستحکم دوران ساسانی، راهروهای منتهی به انبارها، بقایای ۶اتاق، اتاق های نگهبانی  و… از آثار معماری به جای مانده در اسپهبد خورشید است.