غار یخ مراد

در پی مصاحبه دهیار کهنه‌ده در زمینه غار یخ مراد، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز جوابیه‌ای به مطالب اظهار شده ارائه کرد.

به گزارش ایسنا منطقه البرز، متن این جوابیه به شرح زیر است:

«ضمن تقدیر و تشکر از احساس مسئولیت خبرگزاری ایسنا از پیگیری موضوعات استان بدین‌وسیله در خصوص مطالب اظهار شده در زمینه غار یخ مراد به آگاهی می‌رساند بر اساس در خواست‌های مکرر مراجعین و بازدیدکنندگان و مسئولین محلی به‌خصوص دهیاری‌های آزاد بر و کهنه ده و شورای روستا در سال 1390 با اعتبار ملی حدود 165 میلیون ریال مطالعه و نقشه برداری مسیر دسترسی به غار انجام شده است.

با توجه به صعب العبور و خطرناک بودن مسیر دسترسی و احتمال وقوع حوادث ناشی از ریزش سنگ و سقوط از راه به علت عدم ایمنی آن در سال 1391 با اعتبار ملی بالغ بر 477 میلیون ریال برای اجرای ایمن‌سازی مسیر پیاده‌رو به صورت پلکانی و سنگ‌فرش با پیمانکار قرار داد بسته شد و بخشی از کار نیز انجام گردیده است.

به علت نیمه‌کاره بودن پروژه از محل اعتبارات ملی سال 1393 حدود 900 میلیون ریال برای ادامه فرآیند مسیر با پیمانکار قرارداد بسته شد و پیمانکار نیز بر اساس شرح خدمات تهیه شده کار خود را شروع کرده است. با توجه به اظهارات غیرکارشناسی و غیرواقعی اعلام شده توسط دهیار کهنه‌ده و همچنین آقای نظام‌دوست رئیس انجمن غارنوردان کشور (بنابر اظهار خودشان در اداره کل) این اداره کل هیچ گونه ساخت و ساز در خود مجموعه غار انجام نداده بلکه حساسیت موضوع را بهتر از اظهارکنندگان درک می‌نماید .

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده ایجاد هرگونه سرویس بهداشتی کذب محض بوده و ارائه خبر آن توسط دهداری نیز فاقد کمترین استناد و وجاهت است. البته این اداره کل حق پیگیری و تعقیب قانونی و حقوقی لازم را علیه آقای نظام دوست و شخص دهدار برای خود محفوظ می‌داند.»

گفتنی است پیش از این دهیار روستای «کهنه دِه» که غار یخ مراد در نزدیکی آن است، در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: «غار یخ‌مراد سرویس بهداشتی کارگرانی شده است که در حال اجرای طرح توسعه گردشگری و ساخت جاده در محدوده‌ی این غار یخی هستند.»