cave

معاون فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: غار نمکی قشم که طولانی‌ترین غار نمکی جهان به شمار می‌آید تخریب نشده‌، بلکه عملیات، کمی آن طرف‌تر و در دو غار دیگر انجام شده است.

اداره ژئوپارک قشم که قبلا برای مدتی بخش مستقلی در سازمان منطقه آزاد قشم بود،‌ اکنون زیر مجموعه معاونت فرهنگی‌، اجتماعی و گردشگری قرار گرفته که مسوولیت آن با «حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی اجاق» است که در تماس با خبرنگار گردگشری ایسنا‌، خواستار ارائه توضیحاتی درباره آنچه در این غار رخ داده است‌، شد.

او در دفاع از عملیاتی که در بخشی از ژئوپارک قشم با هدف توسعه‌ی گردشگری انجام شده گفت: این اقدام در چارچوب شاخص‌ها و استانداردهای تعیین شده از سوی بازرس یونسکو بوده و تخریبی در بخشی که مربوط به غار نمکداران است و باید ثبت جهانی شود‌، رخ نداده است.

وی اظهار کرد: ژئوپارک قشم زیر نظر یونسکو بود و به علت کم‌کاری‌ها در دولت قبل‌، کارت قرمز گرفت‌ و از فهرست ژئوپارک‌های جهانی خارج شد. بعد از آن بازرس یونسکو آمد چارچوب‌های استراتژیک را تعیین کرد که اگر براساس آن اقدام کنیم شانس گرفتن کارت سبز و ورود به فهرست ژئوپارک‌های جهانی را پیدا خواهیم کرد.

موسوی افزود: غار نمکی شماره 3 در قشم، طولانی‌ترین غار نمکی دنیا است که باید ثبت جهانی شود و مدیر ژئوپارک برای آن‌که آسیبی به آن نرسد و محفوظ بماند در دو غار دیگر که از غار شماره 3 فاصله دارد‌، این عملیات را انجام داده و همچنین حوضچه‌ی نمکی را که بین غارهای یک و دو بوده لایروبی کرد‌ه، این حوضچه الان ایجاد نشده و قبلا وجود داشته است.

او گفت: تخلیه‌ی نمک‌ها از غار و کف‌سازی غار شماره یک و دو برای رفاه حال گردشگران انجام شده است.

 

 موسوی بار دیگر تاکید کرد که «ما به غار نمکدان شماره 3 تخریبی وارد نکردیم، چون چارچوب استراتژیک از سوی اداره ژئوپارک‌های جهانی داریم.»

وی همچنین بیان کرد: غارهای زیادی در دنیا وجود دارد که برای دسترسی آسان گردشگران‌، اقداماتی در آن‌ها انجام شده است. هدف ما هم از سامان‌دهی این غارها جذب گردشگر و استفاده از ظرفیت موجود است.

او که 2 ماه است در این مسوولیت قرار گرفته و به گفته خودش در این مدت تنها یک بار از این غار بازدید کرده، در پاسخ به این نکته که غار نمکدان به عنوان غاری با طول شش هزار و 580 متر، دهنه‌های متعددی دارد و دهنه‌ی شماره 3 یکی از ورودی‌های اصلی آن به شمار می‌آید‌، پس تخریب در هر بخشی از این گنبد نمکی‌، یعنی آسیب به غار نمکدان، گفت: دهنه‌ی یک و دو جزو بخش ثبتی نیست. ما آماده‌ایم تا برای رفع هرگونه شبهه، از این غار بازدید‌هایی صورت گیرد.