خودروهای تاریخی

مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گفت: این کانون تنها ۴ پلاک برای خودروهای تاریخی صادر کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران پیش از ظهر روز دوشنبه ۱۷ خرداد در سالن اجتماعات این کانون برگزار شد.

در این برنامه ابراهیم رضایی بابادی درباره فعالیت‌های کانون بیان کرد: بیش از ۸۰ سال است که این کانون تشکیل شده است. کانون اتومبیلرانی و جهانگردی مجموعه‌ای است که به واسطه تنوع خدماتش قطعا می‌تواند در حوزه گردشگری و ایمنی در اتومبیلرانی موثر باشد. همچنین ما در تلاش هستیم که در حوزه گردشگری نیز فعالیت کنیم. بنابراین یکی از محورهای مورد توجه ما پس از برجام، گردشگری است.

وی افزود: در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی و احیای کاروانسراها و بناهای تاریخی نیز نقش داریم. حدود یک هزار کاروانسرا و مکان تاریخی داریم که احیای آنها می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.

رضایی بابادی ادامه داد: در کشور ما آمار کشته شدگان تصادفات به خاطر غیراصولی رانندگی کردن بالا است که ضرورت دارد اقدامات موثری در این رابطه انجام شود. کانون از مدت‌ها پیش این اقدامات را آغاز کرده و حتی در اجلاس فیا این موضوع را با دبیرکل فیا مطرح کردیم و قرار شد با کمک ایشان از تجربیات جهانی پیرامون این موضوع استفاده کنیم و به جایی برسیم که ایران روزی را بدون خسارت در حوزه اتومبیلرانی و گردشگری سپری کند.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران تصریح کرد: ما توانسته‌ایم با ۵ کانون معتبر اتومبیلرانی آلمان، اتریش، جمهوری چک، آلبانی و مقدونیه تفاهم‌نامه همکاری منعقد کنیم.

تهیه تیزر تبلیغاتی و آموزشی در حوزه گردشگری

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه کانون وظیفه تبلیغات گردشگری را دارد، اما نتوانسته به خوبی از پس این وظیفه برآید، اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی، سیاستگذار بوده و کانون را مجری این کار کرده است، اما محدودیت های مالی وجود دارد. عمده تلاش ما این است که کارها به خوبی پیش برود و توسط بخش خصوصی انجام شود. ما یک تیزر آموزشی و تبلیغاتی با یک شرکت معتبر خواهیم ساخت که مقدمات آن فراهم شده و به زودی رونمایی می شود. مانند تیزرهایی که اداره راهنمایی و رانندگی تهیه می کنند.

رضایی بابادی گفت: در حوزه تبلیغات گردشگری با کمک مجموعه ها، انجمن ها، آژانس ها، هتل داران و کسانی که در این حیطه فعال هستند رایزنی می کنیم تا حرکت گسترده ای با توجه به محدودیت های بودجه ای انجام شود. به همین دلیل قرار است پرتال گردشگری راه اندازی شود که بتواند برای همه افرادی که می خواهند درباره ایران کار کنند، به عنوان یک مرجع باشد.

مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران افزود: توانسته ایم در چهار نمایشگاه گردشگری مالزی، اسپانیا، کره جنوبی و وین شرکت کنیم و در سه نمایشگاه صنایع دستی میلان، مونیخ و فلورانس حضور داشته باشیم.

وی درباره شرکت تبلیغات و بازاریابی گردشگری که مدت ها پیش منحل شده است، اظهار کرد: ما نمی خواهیم دوباره‌کاری کنیم. قطعا خدماتی که مدیران شرکت انجام داده بودند، در حال پیگیری است.

اسلامی، مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون نیز در تکمیل این صحبت‌ها گفت: شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود داشته که کارهای خوبی در حوزه مکتوب و رسانه‌های دیجیتالی انجام داده است. تمام اموال و کارهایی که این شرکت کرده بود، به کانون واگذار شد. همچنین ما اکنون ۱۵ نمایندگی فعال در خارج از کشور داریم، منتها معتقدیم که باید فعالیت‌هایمان به روز شود.

مدیر گردشگری و صنایع دستی کانون اتومبیلرانی و جهانگردی افزود: ما در حوزه معرفی میراث فرهنگی مشکلی نداریم، اما در حوزه اکوتوریست تعریف های جدیدی لازم است به همین دلیل از نمایشگاه های خارج از کشور کمک گرفتیم. نمایندگی های اطلاع رسانی ما در کشورهای دیگر بسته‌های جدیدی را با این منظر بازنویسی کرده و گسترش می دهند. شاید ماموریت اصلی ما معرفی ایران باشد، اما دوستان فعال در بخش خصوصی هم می توانند گزارش کار بدهند. حتی ما جلسه ارزیابی نمایشگاه ها را نیز برگزار کرده‌ایم که نشان می‌داد گردشگری کویری رونق بهتری خواهد داشت.

اسلامی درباره نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی در خارج از کشور گفت: شاید برخی از این نمایندگی‌ها نتوانستند کار ویژه‌ای کنند و یا گاهی موفق نبوده‌اند. نمایندگی‌ها از ظرفیت‌های خود استفاده کرده و مامور به انجام وظیفه می شوند، اما قاعدتا نمایندگی هایی که خوب کار کرده باشند، مجوز بعدی آنها ۴ ساله صادر خواهد شد.

برگزاری رالی‌های بانوان توسط یک آژانس مسافرتی

در ادامه این نشست، رضایی بابادی، مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا باز هم این کانون قرار است رالی‌های بی‌سرانجام برگزار کند؟ بیان کرد: قرار است کاری را دنبال کنیم که به هدف نرسد. در زمینه برگزاری رالی برخی اختلاف نظرها وجود دارد که به دنبال حل آن هستیم. اگر مطمئن شویم که رالی برگزار خواهد شد، آن را اعلام می کنیم. یکی از آژانس های نسبتا فعال در این زمینه برگزاری رالی های بانوان را طراحی کرده که به آنها کمک خواهیم کرد همچنین برگزاری رالی‌های خانوادگی و محیط زیست را نیز دنبال می کنیم تا شور و نشاط در جامعه و بین داوطلبان ایجاد شود.

رضایی بابادی درباره صدور گواهینامه های بین المللی نیز گفت: شاید تنها ۲۰ دقیقه برای صدور گواهینامه رانندگی زمان لازم باشد. قیمت خدماتی که در داخل به این خودروها داده می شود، کامل بر اساس نرم های مصوب است.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی ما درباره بحث گردشگری، استفاده از خدمات اتومبیل توریستی است که آن را باید تسهیل کنیم. باید این خودروها پلاک جدید بگیرند و در مقابل ودیعه بگذارند. البته در این مدتی که من به کانون آمده ام متوجه شدم برای ارائه این تسهیلات، باید مسائل قانونی را حل کنیم. در این باره هم نمایندگی های اطلاع رسانی و هم برخی از صاحبنظران در داخل کشور نظراتی را داشته اند.

مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گفت: من زمانی که استاندار کرمانشاه بودم تا حدودی از مشکلات ورود اتومبیل‌های توریستی به داخل کشور مطلع شده ام و معتقدم باید بسترها بیش از این فراهم شود.

رضایی بابادی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره اینکه چرا کانون اتومبیلرانی و جهانگردی اصرار به برگزاری نمایشگاه های گردشگری و صنایع دستی در خارج از کشور دارد، در صورتی که از وظیفه اصلی خود باز مانده است؟ گفت: یکی از وظایفی که در اساسنامه کانون به آن اشاره شده، کار در حوزه صنایع دستی است. این بخش ۳۵ بند دارد و مهمترین آن توسعه صنایع دستی است که می دانید کاملا با حوزه گردشگری در ارتباط است. از این بابت، برگزاری برخی نمایشگاه های صنایع دستی را نیز به ما می سپارند.

مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار مهر درباره تعداد پلاک های صادر شده برای خودروهای تاریخی نیز افزود: تاکنون تنها ۴ پلاک برای خودروهای تاریخی صادر شده و ۱۰۷ مورد تقاضا داشته ایم. بیش از ۴۰۰ دستگاه کارشناسی شده و ۲۶۴ دستگاه نیز تایید شده و برای آنها شناسنامه صادر شده استنها آآنها، منتها مشکلات و یا ناهماهنگی هایی در زمینه صدور پلاک وجود دارد که امیدواریم با رایزنی ها و تلاش کمیسیون فرهنگی دولت، به زودی این مشکل را برطرف کرده و تعداد بیشتری از خودروهای تاریخی، پلاک شوند.

واگذاری کاروانسرای دیرگچین با ترک تشریفات به کانون

وی در پاسخ به این سوال که کاروانسرای دیرگچین قرار بود به کانون واگذار شود نیز اظهار کرد: دیرگچین سیزدهم اردیبهشت ماه با ترک تشریفات به کانون واگذار شد از همان موقع کار بهره برداری و مرمت آن را آغاز کردیم. مشاور کانون برای بررسی میزان اعتبار مورد نیاز، به این کاروانسرا رفت. باید مراحل اداری آن طی شود. طرحی درباره این کاروانسرا تهیه شد و کارها به سرعت در حال انجام است.

رضایی بابادی درباره آمار ورود اتومبیل های توریستی و گردشگرانی که از این طریق وارد کشور می شوند نیز بیان کرد: آمار رسمی را باید سازمان میراث فرهنگی اعلام کند ما نمی توانیم چنین آماری را داشته باشیم.

مدیرعامل کانون اتومبیلرانی و جهانگردی از تهیه گزارش مقایسه ای توسط کانون خبر داد و گفت: یک گزارش مقایسه ای با کشورهای آلمان، ترکیه و مصر که جمعیت مشابه با ایران دارند، انجام شده است که نشان داد تعداد کشته های تصادفات در هر کشور به چه میزان است. متوجه شدیم که ایران از ۲.۷ تا ۵ برابر بیشتر از این کشورها کشته دارد. باید گفت این تعداد کشته، غیرقابل تصور و غیرقابل تحمل است. ما شاید حدود ۵ برابر بیشتر از آمار کشته داشته باشیم در صورتی که سرعت رانندگی در آلمان بیشتر است. بنابراین برنامه ها ما در این رابطه اجرای طرح‌های ایمنی اتومبیلرانی و ایمنی راه ها است.