لوح هخامنشی

معاون اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر از بازخوانی لوح هخامنشی کاخ باستانی بردک سیاه که در شهرستان دشتستان کشف شده است خبر داد.

علی ذاکری در گفت و گو با ایرنا افزود: این لوح قطعه طلای دایره ای شکل به وزن دو کیلو و 300 گرم است که سال 1386 در کنار سرستون منقش به عکس یکی از شاهان هخامنشی در بقایای این کاخ پیدا شد.

وی ادامه داد: این قطعه طلا که تا خورده، باز شدن آن نیازمند شرایط و فضای کارگاهی خاص است زیرا احتمال شکسته شدن آن وجود دارد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: نیمه دوم تیر امسال با سازمان مرکزی مکاتبه شده است تا کارگاهی با نظارت کارشناسان آن سازمان در بوشهر ایجاد و زمینه باز کردن این لوح فراهم شود. اکنون نیز آزمایشگاه نقشه برداری ژئوفیزیک در محدوده کاخ بردک سیاه فعال است که محتویات لایه های زیر زمین را نشان می دهد و با اتمام آن نیازی به حفاری بسیاری از قسمت ها نیست.

وی افزود: کاخ بردک سیاه مربوط به اواخر دوره هخامنشی است که در کاوش ها تاکنون سقف این محدوده کشف نشده و به نظر می رسد پایان زمامداری هخامنشیان منجر به نیمه تمام ماندن این کاخ شده است.

وی یادآور شد: پژوهشکده باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور برای از سرگیری کاوش این کاخ با همکاری دکتر یغمایی اعلام آمادگی کرده است. موافقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر نیز با کاوش مجدد کاخ سیاه منوط به پایان نقشه برداری ژئوفیزیک آن است.

وی گفت: نوع تراش و جنس سنگ بکار رفته در کاخ بردک سیاه که در یکی از روستاهای شهرستان دشتستان واقع شده، بیانگر اهمیت این کاخ است.

کاخ بردک سیاه که به گفته کارشناسان، کاخ زمستانی داریوش اول هخامنشی بوده در نزدیکی خلیج فارس واقع شده است و سال 1354 در کاوش های گروهی از باستان شناسان کشور به سرپرستی احسان یغمایی از زیر خاک بیرون آورده شد.

این کاخ که تالار مرکزی آن مشابه کاخ آپاداناست، یکی از بناهای مهم تاریخی استان بوشهر و شهرستان برازجان محسوب می شود و در میان نخلستان های روستای درودگاه در محل تلاقی دو رودخانه شاپور و دالکی قرار دارد.

بقایای به جامانده از کاخ بردک سیاه شامل پایه ستون ها و دیوار نگاره ای سیاه رنگ است. این کاخ در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره 4042 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.