شهرسوخته
هشدار دادستان استان سیستان و بلوچستان به متخلفان در شهر سوخته، رستوران شدن یک کارگاه صنایع دستی، انتقاد به یک موسسه نامرئی گردشگری و اخاذی از گردشگران، بررسی میزان رطوبت در پاسارگاد پرورش درخت موز در کاخ سعدآباد از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته پس از آنکه شهر سوخته در فهرست میراث جهانی قرار گرفت، رئیس دادگستری استان سیستان و بلوچستان گفت: پس از ثبت جهانی شهر سوخته حساسیت ها در این منطقه افزایش پیدا کرده و نه تنها با قراردادن نیروهای گشت ثابت و غیر ثابت این مکان تاریخی را مورد نظارت دقیق تری قرار می دهیم بلکه با افراد سودجو و حفاران غیر مجاز قطعا برخورد قضایی و انتظامی جدی تری نسبت به گذشته انجام می شود.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی گفت: به تازگی ثبت جهانی شهر سوخته حساسیت ها را درباره این اثر تاریخی بیشتر کرده و ممکن است در ذهن برخی از افراد این شائبه به وجود بیاید که در آن مکان تاریخی، گنج هایی نهفته است. ما معتقدیم در این منطقه گنج های معنوی زیادی هست؛ از همین رو پس از ثبت جهانی شهر سوخته اقدامات حفاظتی مان را بیشتر خواهیم کرد و با قراردادن نیروهای گشت ثابت و غیر ثابت این مکان تاریخی را مورد نظارت دقیق تری قرار می دهیم. از سوی دیگر با افراد سودجو و حفاران غیر مجاز قطعا برخورد قضایی و انتظامی بیشتری نسبت به قبل خواهیم کرد.

بررسی نم کشیدن پاسارگاد!

این هفته خبرهای حوزه میراث فرهنگی زیاد بود به نحوی که خبر رسید پژوهشگران ایتالیایی به پاسارگاد آمده اند و میزان رطوبت پاسارگاد و افزایش و یا کاهش آن و شرایط حفاطتی آن را بررسی کرده اند. اکنون باید منتظر بود تا آنها دوباره در مهر ماه به ایران بیایند و پس از پایان مطالعاتشان فهمید که آیا پاسارگاد نم کشیده است یا نه!

وضعیت نامعلوم میراث طبیعی

این هفته مدیرکل امور ثبت میراث فرهنگی یک مصاحبه تشریحی با خبرنگار مهر داشت و در این مصاحبه اعلام کرد که همه آثار تاریخی ارزشمند هستند اما آیا می توان گفت که همه آنها “اثر ملی” است؟ متأسفانه تا کنون فهرست دیگری علاوه بر فهرست آثار ملی تهیه نشده و همه آثار صرفنظر از اهمیت و جایگاه‌شان و بدون هیچ تمایزی در این فهرست قرار دارند به عنوان مثال تخت جمشید و حمامِ کلوره هر دو در یک فهرست آثار ملی قرار گرفته اند. درحالی که می توان فهرست موقت، فهرست میراث درخطر و نیازمند پاسداری فوری و فهرست آثار ارزشمند را نیز بوجود آورد.

مدیرکل ثبت آثار تاریخی در پاسخ به اینکه اگر قرار است از این به بعد هر اثر ثبتی برنامه حفاطتی داشته باشد بنابراین باید فکری هم به حال وضعیت آثاری مانند چشمه های آهکی شده باشد گفت: میراث طبیعی ایران وضعیت نامعلومی دارند. طبق بند 2  آیین نامه اجرایی اساسنامه تشکیل سازمان میراث فرهنگی، مصادیق میراث طبیعی چهار دسته هستند که دو مورد از این مصادیق به ما مربوط می شود و دو مصادیق دیگر آن به محیط زیست مربوط است . ثبت و حفاظت از میراث طبیعی‌ که با فرهنگ مردم در ارتباط باشد، جز وظایف سازمان میراث فرهنگی است. اما موضوع بند آخر این آیین نامه درباره آثار طبیعی حفاظت نشده است که متولی آن سازمان میراث فرهنگی معرفی شده. مانند کلوت های بیابان لوت که چون متولی ندارند، قانون گذار آن را به سازمان میراث فرهنگی داده است.این موضوع محل مناقشه است و حدود وظایف و اختیارات ارگان های ذیربط باید در این مورد روشن شود.

پرورش موز در سعدآباد

چه کسی می داند که در کاخ سعدآباد هم موز پرورش می دهند؟ این هفته خبر رسید که گلخانه موز کاخ سعدآباد که از پنج سال پیش تا کنون متروکه مانده بود به تازگی احیا شده و حدود 200 اصله درخت موز در این گلخانه پرورش یافته است.

علیرضا مختاریان، مسئول طرح نجات بخشی فضای سبز بناهای تاریخی زیر مجموعه سازمان میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: گلخانه موز تا قبل از عید امسال شرایط بسیار بدی داشت، درختان آن آفت زده بودند و این گلخانه متروک مانده بود اما از بیستم اسفند ماه عملیات احیای آن به دستور مدیر کاخ موزه سعدآباد انجام شد.

پرورش موز

 

تعدادی از درختان موز که خشک شده بودند و یا دچار آفت شده اند از گلخانه جدا می شود

مختاریان با بیان اینکه این گلخانه دارای 200 اصله درخت موز و تعداد زیادی گل “استرزیا یا پرنده بهشتی” است، گفت: این کاخ ده گلخانه دارد که بقیه گلخانه های آن محل پرورش گلهای محوطه کاخ و گلهای آپارتمانی بوده است.

کلاهبرداری 39 هزار تومانی از گردشگران توسط یک موسسه نامرئی

در حوزه گردشگری هم مدیرکل نظارت و ارزیابی تورهای گردشگری سازمان میراث فرهنگی از کلاهبرداری یک موسسه در زمینه برگزاری تورهای گردشگری خبر داد و گفت: موسسه پرشین کروز با نام دیگر آکاتور آگهی‌های جذاب غیر واقعی منتشر می کند این درحالی است که این موسسه هیچ مجوزی از معاونت گردشگری ندارد.

عبدالناصر میرچی گفت: موسسه پرشین کروز با نام دیگر آکاتور آگهی های جذاب غیر واقعی منتشر می کند با این عنوان که گردشگران با پرداخت تنها 39 هزار تومان می توانند از تور گردشگری یک هفته ای در یکی از شهرهای کشور استفاده کنند. این درحالی است که این موسسه هیچ مجوزی از معاونت گردشگری ندارد. گردانندگان این موسسه چندین بار به اداره کل نظارت و ارزیابی مراجعه کرده بودند ولی به آنها مجوز داده نشد. با این حال همچنان به تبلیغات خود آن هم در سطح گسترده ادامه می دهند.

میرچی بیان کرد: مشکل نداشتن مجوز تنها ایراد این آژانس یا موسسه نیست چون مراجعه کنندگان می‌گویند این افراد 39 هزار تومان می گیرند ولی هیچ توری برگزار نمی کنند.

کارگاه 700 ساله صنایع دستی تبدیل به رستوران شد

کارگاه سفال و سرامیک عبادی یکی از مهمترین کارگاههای نطنز است که با قدمت 700 ساله همچنان به سبک و سیاق قدیمی در آن صنایع دستی تولید می شود. منتها سال  84 به دلیل وقوع طوفان سه کوره آنها با نزدیک 250 میلیون بار موجود در آن از بین رفت. مشکلات این گارگاه با سرقتی به ارزش 200 میلیون تومانی بیشتر شد به طوریکه برادران عبادی دیگر توان ایستادن دوباره و نگهداشتن کارگاه را ندارند.

پس از مطرح شدن این موضوع توسط رسانه ها از جمله خبرگزاری مهر، معاون صنایع دستی کشور دستور اقدام فوری داد. اما عبادی می گوید که حدود 80 میلیون تومان بدهی ما به بانک ملت توسط معاونت صنایع دستی پرداخت شد ولی مسئولان میراث فرهنگی استان انقدر دیر این کار را انجام دادند که کار از کار گذشته بود. با این حال با بانک ملت تسویه کردیم ولی بانک صادرات و یک بانک دیگر هم در این بخش از کارگاه سهیم بودند و ما نتوانستیم بدهی 275 میلیونی آنها را بدهیم.  مجبور شدیم که کارگاه آموزش و دفتر کار را به یک هتلدار بفروشیم تا  با پولش بدهی بانک های دیگر را بپردازیم. این هتلدار هم اکنون آن مکان را به رستوران تبدیل کرده است.