محمدحسن طالبیان

گزارش ادواری حفاظتی شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان، تدوین مدیریت جامع محوطه شهر سوخته و بروزرسانی برنامه‌های اجرایی محوطه به کمیته میراث جهانی ارائه و مورد پذیرش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت میراث فرهنگی کشور، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور که به منظور طرح پرونده‌های بیابان لوت و قنات ایرانی در اجلاس کمیته جهانی استانبول به سر می‌برد با اعلام این خبر گفت: روز گذشته در نشست بررسی وضعیت سایت‌های ثبت شده گزارش ادواری حفاظتی  دو اثر جهانی شهر سوخته و مسجد جامع اصفهان مورد تایید قرار گرفت.

به گفته طالبیان، در گزارش‌های ارائه شده طرح مدیریتی حفاظتی و یکپارچه و اقدامات صورت گرفته از سوی پایگاه های این دو اثر مطرح و به پرسش‌های اعضای کمیته میراث جهانی یونسکو درخصوص وضعیت دو اثر  جهانی پاسخ داده شد.

پایش توسعه شهری، پروژه‌های مرمتی صورت گرفته، آسیب‌شناسی ایوان‌های مسجد جامع، انجام چهاردهمین و پانزدهمین کاوش‌های باستان‌شناسی در شهر سوخته، مطالعات باستان‌شناسی در حریم پیشنهادی، راه‌اندازی مرکز اسناد و آزمایشگاه زیست باستان‌شناسی؛ حفاظت از سایت جهانی شهر سوخته به طور شبانه‌روزی به وسیله دوربین‌های پیشرفته مدار بسته، سازوکارهای کنترل بحران احتمالی، فازبندی راه‌اندازی سیستم اطلاعات جغرافیاییGIS ، بهبود شرایط پایش، ظرفیت‌سازی، زیرساخت‌های گردشگری و… و. از جمله موضوعات  مطرح شده در این گزارش به شمار می‌رود.

چهلمین نشست کمیته میراث جهانی (یونسکو) به منظور بررسی آثار پیشنهادی و واجد شرایط از نقاط مختلف جهان هم‌اکنون در شهر استانبول ترکیه درحال برگزاری است. در این اجلاس قرار است پرونده‌های کویر لوت و قنات از کشورمان در کنار ۲۵ اثر دیگر فرهنگی، طبیعی و ترکیبی مورد بررسی قرار گیرند.

هیأت ایرانی با حضور احمد جلالی سفیر ایران در یونسکو و به ریاست محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، کارشناسان ملی و بین‌المللی و مسئولان تهیه پرونده‌های کویر لوت  به منظور دفاع از دو پرونده ایران در نشست کمیته میراث جهانی حضور دارند.

پرونده قنات ایرانی با در نظر گرفتن ۶ معیار فرهنگی کمیته میراث جهانی نشان‌دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی، تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، گواهی بی‌همتا یا دست‌کم استثنایی بر یک سنت فرهنگی،   نمونه‌ای برجسته در معماری یا تکنولوژی که مرحله مهمی از تاریخ بشر را نشان دهد، نمونه برجسته‌ای از تعامل بین انسان و محیط‌زیست و  به طور مستقیم مرتبط با رویدادها یا سنت‌های زندگی، افکار و عقاید یا آثار هنری یا ادبی دارای اهمیت عالی جهانی باشد، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

پرونده ثبت جهانی بیابان لوت نیز بر اساس معیارهای VII و VIII از معیارهای چهارگانه طبیعی که شامل نمونه برجسته از فرآیندهای زیست محیطی و بیولوژیکی در تکامل و توسعه زمینی، اکوسیستم‌های ساحلی و دریایی و جوامع از گیاهان و حیوان‌ها و پدیده‌ای بی نظیر طبیعی با زمینه‌های استثنایی و زیباشناسی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بررسی این دو پرونده در فهرست میراث جهانی  امروز جمعه (۲۵ تیر ماه) صورت خواهد گرفت.

اجلاس کمیته میراث جهانی از ۱۰ تا ۲۰ جولای برابر با ۲۰ تا ۳۰ تیر ماه در استانبول ترکیه برگزار می‌شود؛ این کمیته  قرار است در اجلاس استانبول درخصوص جهانی‌شدن پرونده‌های ۹ اثر طبیعی، ۱۶ اثر فرهنگی و ۴ سایت طبیعی ـ فرهنگی تصمیم بگیرد.