3

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین از کشف یک گردنبند تاریخی با قدمت سه هزار ساله در این شهرستان خبر داد.

محمد محمدی قدمت این گردنبند را مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و حدودا متعلق به دوران هخامنشیان دانست.

وی افزود: این شیئ عتیقه هفته جاری از سوی نیروی انتظامی در بازرسی از یک خودروی مشکوک در شهر اسفراین کشف و در این خصوص یک نفر نیز دستگیر شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اسفراین ارزش تقریبی این گردنبند را افزون بر سه میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: جنس این گردن بند 19 گرمی طلا است که 15 سانتی متر طول دارد و مهره های طلای 1.5 سانتی آن با آویزه هایی از سنگ قیمتی لاجورد، با زیبایی هرچه تمام​تر تزیین شده است.

محمدی گفت: گردنبند مکشوفه برای کار کارشناسی و تعیین قدمت و اصالت در اختیار میراث فرهنگی اسفراین قرار گرفت که به موجب قانون برای نگهداری نیز باید به این اداره واگذار شود.

وی، احتمال اینکه این شیئ به وسیله حفاران غیرمجاز از حفاری برخی محوطه های تاریخی به دست آمده باشد، دور از انتظار ندانست.

محمدی گفت: نیروی انتظامی تلاش دارد از متهم دستگیر شده اطلاعات و سرنخ هایی در خصوص همدستان احتمالی وی که در قاچاق این گردنبند عتیقه با وی همکاری داشته اند، به دست آورد.

شهرستان 127 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی از قدمت و پیشینه غنی تاریخی برخوردار است.(ایرنا)