تپه روباه

گمانه‌زنی وتعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه روباه الیگودرز که سفالهایی از دوران نو سنگی ، مس سنگی ، مفرغ ، اشکانی و… را در خود جای داده است به منظور حفظ آن از تخریب های روز افزون انجام شد.

به گزارش  خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، نعمت الله سراقی سرپرست هیأت گمانه زنی و تعیین عرصه و حریم تپه روباه، دپوی زباله و نخاله های ساختمانی ، عبور کمربندی الیگودرز –اصفهان ، خط لوله انتقال فاضلاب ، تیرهای برق و … را از تعرضات و تهدید های این محوطه اعلام کرد.

سراقی با اشاره به کشف۷۳قطعه سفال دراین محوطه  گفت: با توجه به آثار سطحی و تحلیل داده های سفالی دوره‌های نوسنگی، مس سنگی، مفرغ ، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی را می توان در گاهنگاری این محوطه در نظر گرفت.

این باستان شناس با اشاره به اینکه برای تعیین عرصه و حریم تپه روباه ۲۱گمانه حفر شد،  تپه روباه را یکی از مهمترین تپه های شهرستان الیگودرز دانست که بر روی یک بستر آبرفتی در ضلع غربی شهر الیگودرز و جنوب میدان آزادگان واقع شده است.

وی  تخریب بخش عمده‌ای از ضلع غربی ، تعرضات مکرر کشاورزان منطقه و تسطیح بخش‌های عمده‌ای از تپه ، گسترش شهر ، فعالیت های عمرانی و حفاری‌های غیرمجاز در نقاط مختلف آن را از دلایل انجام عملیات  تعیین عرصه وحریم برای این محوطه عنوان کرد.