آذربایجان غربی
ارومیه – خبرگزاری مهر: معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: در آینده نزدیک ستاد خدمات اجرایی سفر در حوزه گردشگران داخلی و کانون ملی هماهنگی گردشگری در استان تشکیل می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین امامی عصر دوشنبه در جلسه ستاد تسهیلات سفر آذربایجان غربی اظهارداشت: تشکیل این ستاد که با گردشگران خارجی در ارتباط بوده و نقش آفرین، تصمیم گیر و تسهیل کننده گردشگری خارجی در آذربایجان غربی نیز خواهد بود.

وی با بیان اینکه مذاکرات لازم با دستگاه های اجرایی مرتبط صورت گرفته است افزود: در این راستا این اداره نیز برنامه های خود را در 12 محور که شامل حضور 40 نفر از راهنمایان گردشگری در سطح استان و محوطه های تاریخی و باستانی آذربایجان غربی و یا پایانه های ورودی استان در چالدران، ماکو، بازرگان، خوی، میاندوآب، پیرانشهر و نقده است در دست اجرا دارد.

امامی اعلام کرد: متاسفانه با وجود عضویت 16 دستگاه در این ستاد و به رغم نامه نگاری های انجام شده هنوز برنامه های بسیاری از اعضای ستاد درباره سفرهای تابستانی به دبیرخانه استان ارسال نشده است.

وی ادامه داد: برخی از ابزاری که در اختیار راهنمایان نیز قرار می گیرد شامل 30 هزار نقشه گردشگری است که از شهرهای شمالی استان تا شهرهای جنوبی در اختیار راهنمایان و گردشگران قرار می گیرد.

امامی با اشاره به اینکه طبیعت گردی جزو ظرفیتهای استان در بخش گردشگری است گفت: آذربایجان غربی جزو استانهای برتر در طبیعت گردی است و هماهنگی لازم برای استفاده گردشگران از آب ها گرم استان و جاذبه های طبیعی نیز انجام شده و در گردشگری تاریخی و مذهبی نیز اقداماتی در حال اجراست.

وی در ادامه از برگزاری دومین دوره جشنواره ملی انگور در ارومیه با رویکرد اقتصاد و سلامت خبر داد گفت: دومین دوره جشنواره ملی انگور به همراه نخستین جشنواره تالاب و اکوتوریسم در تالاب بین المللی کانی برازان در تابستان امسال برگزار می شود.

آذربایجان غربی دارای یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه عراق، ترکیه و آذربایجان است که این ظرفیت بالا به عنوان یک ویژگی مهم برای استان در توسعه صنعت گردشگری محسوب می شود.