استرالیا

این روزها در کنار هر رویداد ورزشی نام کشوری می‌آید که برای ما ایرانی‌ها خاطرات زیادی را زنده می‌کند. مسابقات فوتبال قهرمانی ملت‌های آسیا در کنار تنیس آزاد و رقابت‌های کریکت، نام استرالیا را بر زبان‌ها انداخته است. با این حال ورزش فقط بخش کوچکی از جاذبه‌های گردشگری سرزمین کانگوروها محسوب می‌شود. استرالیا در مقایسه با دیگر کشورها، عجیب نیست، اما متفاوت است.

 به طور مثال این کشور سرزمین اصلی کوچک ترین قاره جهان ـ اقیانوسیه ـ را تشکیل می دهد و با دیگر کشورها هیچ گونه مرز خاکی ندارد و در حالی که در بسیاری از کشورها، مناطق سرد و گرم به ترتیب در قسمت شمالی و جنوبی قرار گرفته اند، برعکس این قاعده در استرالیا حاکم می شود. گرچه کانبرا پایتخت استرالیا شناخته می شود، اما سیدنی نام بزرگ ترین شهر را به خود اختصاص داده است. مکان های دیدنی این شهر چنان گسترده است که تورهای گردشگری، اقامت و گردش در سیدنی را در صدر برنامه خود قرار می دهند. خانه اپرای سیدنی با معماری منحصربه فرد خود ـ که جزو میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است ـ از مهم ترین اماکن دنیا برای اجرای هنرهای نمایشی است. از دیگر شاهکارهای معماری جهان می توان به پل بندرگاه سیدنی اشاره کرد که منطقه کسب و کار مرکزی و ساحل شمالی این شهر را به هم متصل می گرداند. این دو بنا از نمادهای مهم سیدنی است. اگر علاقه ای به دیدن اسکلت های آهنین ندارید، نگران نباشید؛ مناظر طبیعی و گردشگاه های این شهر برای شما لحظات شیرینی را فراهم می کنند. پارک کوالا، باغ وحش 21 هکتاری تارونگا با بیش از 2600 گونه جانوری، بندر طبیعی جکسون و ساحل باندی نمونه هایی از این موارد هستند.

شهر نام آشنای دیگر، بخصوص برای ما، ملبورن است. فضای سبز و چشمنواز این منطقه آن را به بوستان شهر استرالیا ملقب کرده است. از باغ گیاه شناسی ملبورن به عنوان یکی از زیباترین پارک های این سرزمین نام برده می شود. محدوده 36 هکتاری این باغ که در مرکز شهر واقع شده است، سالانه پذیرای یک میلیون نفر است. در این باغ که ساعت ها گردش در آن شما را خسته نمی کند، ترکیبی از رنگ های متنوع و گیاهان بی نظیر به چشم می خورد. در کنار این باغ، فضاهای سبز متعدد دیگری نیز وجود دارد که دست شما را برای انتخاب باز می گذارند؛ مانند باغ گیاه شناسی سن کیلدا و باغ کارلتون.

گرچه موزه های مختلف مثل موزه مهاجرت، نمادهای معماری همچون میدان فدراسیون و از همه مهم تر باغات زیبا، ملبورن را به معروف ترین منطقه ایالت ویکتوریا تبدیل کرده است، اما نام این ایالت به دلیل دیگری نیز مشهور است؛ جاده اقیانوسی بزرگ استرالیا به طول 243 کیلومتر از زیباترین جاده های جهان است که در امتداد ساحل جنوب شرقی این کشور قرار گرفته است. منظره شگفت انگیز این مسیر، هر سال تعداد زیادی گردشگر را وادار به رانندگی در آن می کند. جاده های پیچ در پیچ که در یک سو آب های آبی اقیانوسی و در سوی دیگر، منظره سبز رنگ درختان و بوته ها قرار دارند، توجه هر گردشگری را جلب می کند. اگر آدرنالین خونتان پایین آمده و از طرفداران انجام کارهای هیجان انگیز هستید، رفتن در قفس مرگ برای شما تجربه جالبی خواهد بود. فقط کافی است به شهر تمساح های غول پیکر یعنی داروین، در مرکز سرزمین شمالی استرالیا بروید. یکی از جاذبه های گردشگری این شهر فراهم کردن محیطی است که هر توریستی بتواند از نزدیک با کروکودیل های عظیم الجثه روبه رو شود. شیوه عمل به این صورت است که گردشگر در محفظه ای شفاف و شیشه ای به طول 2 متر و 74 سانتی متر، در داخل آب قرار می گیرد و به مدت 15 دقیقه با کروکودیل ها روبه رو می شود. گرچه امنیت این محفظه بسیار بالاست، اما ضربات متعدد و پرقدرتی که این حیوانات درنده به شیشه وارد می کنند، استرس و هیجان غیرقابل وصفی را ایجاد می کند.

چطور برویم؟

اگر از لحاظ مالی دغدغه ای ندارید و می خواهید به قاره ای جدید سفر کنید، استرالیا گزینه مناسبی است. تورهای گردشگری، سفری 12 تا 14 روزه را به شما پیشنهاد می دهند که اکثر آنها ملبورن و سیدنی را مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند. اگر می خواهید عید امسال به ششمین کشور پهناور دنیا بروید، 22 میلیون تومان کنار بگذارید. علاوه بر پول باید حواستان به ویزا هم باشد. بخصوص با توجه به این که مهاجرت غیرقانونی عده زیادی از ایرانیان به این کشور، کار را برای گرفتن ویزا کمی سخت کرده است.

نرگس انصاری / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)