نازک‌کاری

ارگ آزادی میزبان هنر منبت و معرق دو جوان کردستانی شده است.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه که از روز شنبه ۱۹ تیرماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور (ارگ آزادی) برپا شده، آثاری از نگین احمدی – هنرمند معرق و نازک‌کاری چوب – و بهرام مسعودی – هنرمند منبت چوب – از استان کردستان را به‌نمایش گذاشته است.

نگین احمدی در توضیح حرفه و آثار خود به روابط عمومی معاونت صنایع دستی گفت: با توجه به علاقه‌ای که به صنایع دستی احجام چوبی داشتم، از سن پایین وارد این رشته شدم و در محضر اساتید بنام استان کردستان این هنر را فرا گرفتم. منبت و معرق را معمولاروی چوب گردو که با کیفیت‌ترین نوع چوب در دنیاست و نیز روی چوب‌های رنگی جنگل‌های شمال انجام می‌دهم. این کار به‌صورت کاملا دستی و سنتی بدون استفاده از ابزارآلات برقی صورت می‌گیرد. همچنین چوب را به‌دلیل این‌که ظرافت‌های خاص آن در زمان کار شما را شگفت‌زده می‌کند و دقیقا به هدف می‌رساند، انتخاب کردم.

بهرام مسعودی نیز با اشاره بر ظرافت‌های کار منبت و معرق و نیز طرح‌های ارائه‌شده روی آثار به‌نمایش گذاشته‌شده، اظهار کرد: طرح‌های اجراشده در این آثار به‌صورت کاملا ذهنی و ذوقی است و سعی می‌شود از نمونه‌های تکراری و کپی دوری شود. با توجه به این‌که زکات دانش، آموزش آن است ما در کارگاهی که در سنندج دایر کرده‌ایم، هنرجویان بسیاری را تحت آموزش قرار می‌دهیم تا هنر اصیل استان کردستان، مهد چوب جهان را زنده نگه داریم.

او همچنین گفت: ما از مسؤولان انتظار داریم هنرمندان و علاقه‌مندان را در این راه، بیش از پیش یاری کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از دو هزار خانواده در کردستان در این رشته فعال هستند و غالبا از این راه امرار معاش می‌کنند. امیدواریم با بازاریابی و فروش مناسب، این هنر سنتی و اصیل استان کردستان رونق یابد.

به گفته‌ی مسعودی، آثار ارائه‌شده در این نمایشگاه دارای تنوع طرح و ساخت آمیخته با طرح‌های هنری مدرن منبت و معرق چوب و البته با استفاده از خطاطی و نقاشی در ابعاد و حجم‌های مختلف است.

این هنرمند معرق‌کار ادامه داد: ما هر سال سعی داریم تکنیک‌های جدیدی را وارد کار کنیم، چون معتقدیم هنر به معنای تازگی و نوآوری است و هنرمندان همواره باید جنبه‌ی به‌روز بودن و تازگی را رعایت کنند. ضمن آن‌که با حمایت‌ها و نمایش عمومی و ایجاد زمینه‌های آشنایی بیشتر مردم با قابلیت‌های متفاوت چوب می‌توان این رشته را در جامعه بیشتر رشد داد و از فراموشی آن جلوگیری کرد.

وی سپس بیان کرد: امیدوارم نوعی هماهنگی برای ارائه تسهیلات به هنرمندان میان سازمان‌های مرتبط ایجاد شود تا هنرمندان بتوانند با دریافت تسهیلات کم‌بهره در حرفه خود بیشتر و موثرتر فعالیت کنند و با توسعه و تجهیز کارگاه‌ها و ایجاد زمینه بیشتر آموزش از فراموشی هنرهای بومی جلوگیری شود.

این هنرمند رشته منبت تاکید کرد: کردستان مهد چوب ایران و حتی جهان است، اما متاسفانه در گذشته کمتر به این هنر و هنرمندان این رشته در کردستان توجه شد که امیدواریم با تلاش مسؤولان امر این خلأ کاملا از بین برود و به توسعه بیشتر صنایع دستی بومی در استان کردستان منتهی شود.

این نمایشگاه به حمایت دفتر صادرات معاونت صنایع دستی از ۱۹ تا ۲۳ تیرماه در ساختمان شماره ۱ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ عصر پذیرای علاقه‌مندان است.