معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: از 350 مورد صنایع دستی شناخته‌شده در کشور، 60 مورد به استان اردبیل متعلق است.

به گزارش ایسنا منطقه‌ی اردبیل، اسدالله درویش امیری در مراسم معارفه‌ی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، با اشاره به افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور و رونق‌بخشی به آن، اظهار کرد: اکنون کشورهایی که از نظر داشتن ظرفیت‌های گردشگری در سطحی بسیار پایین‌تری از ایران هستند، در این زمینه موفق عمل کرده‌اند.

او با بیان این‌که براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده باید تا پایان سال 1400 بیش از 20میلیون گردشگر خارجی سالانه وارد کشور می‌شد، گفت: سهم ایران با توجه به داشته‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری باید 10 برابر بیشتر از حالت کنونی باشد.

وی با یادآوری این‌که امروز صنعت گردشگری و صنعت جهانگردی یک صنعت فراگیرشده است، افزود: اقتصاد در حوزه‌ی گردشگری امروز جزو چهار اقتصاد اول دنیا قرار گرفته و هر کسی بتواند برنامه‌ریزی دقیق‌تر و صحیح‌تری در این حوزه داشته باشد، سهمش از اقتصاد جهانی در حوزه‌ی گردشگری بالاتر خواهد رفت.

او اظهار کرد: معماری و طراحی و شهرسازی در تاریخ گذشته‌ی ملت ایران برای گردشگران خارجی، جاذبه بوده و ما می‌توانیم با رونق‌بخشی به این بخش، فرهنگ و تمدن خود را به جهان نشان دهیم.

وی در ادامه، سفرهای داخلی را نیز یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال، تحکیم بنیان خانواده و ایجاد روح و روان سالم دانست و خواستار توجه به فرهنگ‌سازی سفر در کشور شد.

او گردشگری سلامت را ویژگی بارز صنعت گردشگری استان اردبیل دانست و گفت: باید از ظرفیت‌های دیگر گردشگری اعم از کشاورزی، طبیعت‌گردی، صنایع دستی و میراث تاریخی و فرهنگی استان اردبیل برای رونق‌بخشی به حوزه‌ی گردشگری استفاده کنیم.

درویش امیری یادآوری کرد که از 17 میراث ثبت‌شده‌ی ایران در سطح جهان، یک اثر متعلق به استان اردبیل است.

در این مراسم، از تلاش‌های یحیی نقی‌زاده محجوب قدردانی و کریم حاجی‌زاده باستانی به‌عنوان مدیرکل جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل معرفی شد.