عربستان

«حسین نوش آبادی» از عذرخواهی شفاهی و غیررسمی دولت عربستان به دلیل اذیت و آزار دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم ارتحال مادر نایب‌رییس مجلس، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد گفت: با وجودی که دولت عربستان به صورت شفاهی و غیر رسمی عذرخواهی کرده، اما تاکیدمان این است که این عذرخواهی باید از طریق مراجع و مبادی رسمی این کشور اعلام شود و تا این اتفاق نیفتد کلیه پروازهای عمره به عربستان تعلیق می‌ماند.

وی ادامه داد: دو پلیس خاطی سعودی دستگیر شده‌اند، اما تا این لحظه هنوز محاکمه و به مجازات نرسیده‌اند. حتی پس از عذرخواهی رسمی دولت عربستان و مجازات پلیس‌های سعودی، اعتماد ایرانیان به سعودی‌ها به راحتی بازنخواهد گشت و این مساله یقینا روی تعداد مشتاقان زیارت خانه خدا تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: تا زمانی که رفتار ناشایست پلیس عربستان با زائران ایرانی ادامه داشته باشد، خود مردم از انجام سفرهای عمره انصراف می‌دهند. مردم می‌دانند که عزت‌شان از عمل مستحب عمره بالاتر است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال از محفوظ ماندن کلیه حقوق مشتاقان زیارت مکه و مدینه سخن گفت و افزود: کلیه حق و حقوق ثبت‌کنندگان عمره مفرده تا زمانی که تعلیق ها پایان یابد ادامه خواهد داشت و با رفع این مسائل اعزام‌شان انجام می‌شود.

نوش‌آبادی همچنین با اشاره به مشخص شدن هویت خبرنگار صهیونیست به ایران پس از خروج از کشور گفت: فردی که به عنوان خبرنگار هفته دوم اسفندماه تحت پوشش گردشگر از آمریکا به ایران سفر کرده بود، در قالب گروه توریستی وارد ایران شده بود که احتمالا پاسپورتش نیز جعلی بود. به خاطر همین هویت وی اصلا مشخص نیست که آیا متولد سرزمین‌های اشغالی است یا در آمریکا به دنیا آمده و آیا به صورت خبرنگار فعالیت دارد یا عنصر وابسته به رژیم صهیونیستی است. به هر حال ما در حال بررسی موضوع هستیم.

وی تهیه خبر از‌ استان‌های مختلف ایران توسط این فرد را فاقد مجوز دانست و افزود: این فرد بدون هیچ گونه مجوزی اقدام به تهیه خبر کرده که رفتار وی غیرقابل پذیرش است. اقدام این فرد بسیار سخیف بوده و اخبار وی نیز جعلی و مجعول بوده است که قابل پیگیری است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر متذکر شد این وزارتخانه هیچ گونه نقشی در صدور ویزای خبری و یا صدور مجوز فعالیت خبری برای این فرد نداشته است و هیچ مسئولیتی متوجه این وزارتخانه نیست.