گردشگری زمستانی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی البرز گفت: زیرساخت‌های گردشگری زمستانی در البرز ضعیف است.

احمد ترکاشوند در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری ایسنا، منطقه البرز، اظهار کرد: همه ساله با سرد شدن هوا شاهد کاهش تعداد گردشگران هستیم. افت تعداد گردشگران از اواخر پاییز آغاز می‌شود و تا اواسط زمستان ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر مردم دوست دارند در فصل‌های گرم سال مسافرت کنند و در هوای سرد کمتر برای سفرهای چند روزه اقدام می‌کنند. کسانی که سفر در فصل زمستان را تجربه کرده‌اند، به خوبی می‌دانند که لذت‌های سفر در این فصل کمتر از مسافرت در فصل تابستان نیست.

ترکاشوند گفت: طبیعت در فصول سرد، آرامش به‌خصوصی دارد و گردشگران می‌توانند به راحتی و بدون برخورد با ازدحام جمعیت از مناظر و مکان‌های مختلف گردشگری لذت ببرند. گردشگری زمستانی در برخی کشورها به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع درآمدزایی و ارزآوری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به جاذبه‌های مختلف گردشگری در البرز بیان کرد: البرز مکان‌ها و مناطق دیدنی زیادی دارد که زیبایی آنها منحصر به فصول خاصی نیست. جاده چالوس یکی از جاذبه‌های گردشگری استان است که درهر فصل زیبایی‌های به خصوص خود را دارد و همواره گردشگران را به سمت خود جذب می‌کند.

ترکاشوند ادامه داد: علاوه براین البرز 47 روستای هدف گردشگری دارد که نام آنها نه تنها برای گردشگران سایر استانها آشنا نیست بلکه به گوش بسیاری از البرزنشینان نیز نخورده است. بدون شک این روستاها نیز درفصل پاییز و زمستان نیز زیبایی‌های منحصر به فردی دارند و بازدید از آنها می‌تواند خاطرات ماندگاری را در ذهن گردشگران به جای بگذارد.

وی به ضعف زیرساخت‌های گردشگری زمستانی در البرز اشاره کرد و گفت:‌ معرفی و اطلاع رسانی درباره جاذبه‌های گردشگری استان بدون ایجاد زیرساخت‌های گردشگری زمستانی نتیجه بخش نخواهد بود.: متاسفانه درشرایط فعلی امکانات لازم برای پذیرایی از گردشگران زمستانی در اکثر مناطق استان وجود ندارد. باید شرایطی ایجاد شود تا وضعیت اسکان و خدمات رسانی به گردشگرانی که به عنوان مثال از روستاهای هدف گردشگری استان بازدید می‌کنند، بهبود یابد. علاوه براین، هتل‌ها و مراکز اقامتی درفصول سرد سال باید با ارائه تخفیف‌های مناسب زمینه حضور گردشگران دراستان را فراهم کنند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌های ورزش‌های زمستانی نیز تاثیر بسزایی در جذب گردشگران به استان خواهد داشت.

ترکاشوند بیان کرد: گردشگری صنعتی درآمدزا و پویا است بنابراین نباید اجازه بدهیم حرکت چرخ این صنعت در فصولی از سال متوقف شود. حضور گردشگران علاوه براین که برای عده‌ای اشتغال و درآمدزایی ایجاد می‌کند، زمینه ارتقای زیرساخت‌های گردشگری استان را نیز مهیا می‌سازد. بدون شک اگر گردشگران درتمام طول سال دراستان حضور پررنگی داشته باشند مسئولان نیز نمی‌توانند نسبت به ارتقای زیرساخت‌های گردشگری استان بی‌تفاوت برخورد کنند.