آفریقای جنوبی

عاشق بهار هستید؟ دوست دارید از مبارزات ضدنژادپرستی بخوانید و بشنوید و ببینید؟ بازدید پارک‌های ملی آفریقا در ذهنتان یک آرزوست؟ برای شما برنامه ویژه‌ای داریم. به آفریقای جنوبی بروید!

آغاز فصل پاییز در نیم کره شمالی، مصادف است با برگ ریزان درخت ها در نیم کره جنوبی زمین. از این ایام است که فصل خوب بازدید از استرالیا، شیلی، برزیل و حتی قطب جنوب آغاز می شود. با این حال پیشنهاد ما به شما، بازدید از آفریقای جنوبی است.

نام آفریقای جنوبی در چند سال اخیر بسیار بر سر زبان ها بوده است. دلایل مختلفی باعث این خبرسازی بوده است. از مسابقات جام جهانی 2006 گرفته تا اعتراضات کارگران معادن و تا مرگ نلسون ماندلا در همین اواخر. برای همین، این هفته دیگر نمی شود این صفحه را به بررسی «کشورهای زیرپونز» متهم کرد!

آفریقای جنوبی یک میلیون و 200 هزار کیلومتر وسعت دارد و در جایگاه بیست و پنجم کشورهای جهان از حیث مساحت قرار دارد از این رو باید توجه داشته باشید که برای رفتن از یک گوشه کشور به گوشه دیگر کشور، حتی گاه تا 3 ساعت مسافت هوایی را باید تحمل کنید و البته هزینه آن را بپردازید. در دل این مساحت دو کشور مستقل دیگر جهان یعنی سوازیلند و لسوتو هم قرار گرفته است. به عبارت دیگر این دو کشور، هیچ مرزی با کشورهای دیگر غیر از آفریقای جنوبی ندارند.

شاید بتوانید با گرفتن ویزا سری هم به آنها بزنید و فهرست کشورهای مورد بازدید خود را بالا ببرید. هوای آفریقای جنوبی به دلیل قرار گرفتن در منطقه اقیانوسی، کاملا معتدل و البته مرطوب است. از این رو ممکن است به علت سرما یا گرمای زیاد اذیت نشوید، ولی هوای شرجی را امتحان می کنید. این روزها که روزهای پایانی زمستان در این کشور است؛ دمای متوسط هوا در کیپ تاون، پایتخت، 16 درجه اما درصد رطوبت هوا، 72 درصد است. کل مردم این کشور در یک سال، نزدیک به 600 میلیارد دلار ثروت تولید می کنند.

این میزان درآمد بیش از هر چیز از بخش خدمات یعنی توریسم و حمل ونقل تامین می شود، اما در بخش صنعت و معدن هم با کشوری غنی روبه رو هستیم. کشوری که بزرگ ترین تولیدکننده طلا، پلاتینیوم و کرونیوم است و در عین حال در صنعت اتومبیل هم ـ البته به صورت مونتاژ ـ دستی دارد. چین بزرگ ترین شریک تجاری آفریقای جنوبی است. بیشترین صادرات آفریقای جنوبی طلا و بیشترین واردات آن ماشین آلات است.

از نظر جمعیتی، آفریقای جنوبی کشوری کاملا جوان است. از جمعیت 48 میلیونی این کشور، 20 درصد، 15 تا 24 سال سن دارند. میانگین سنی کل جمعیت هم 25 سال است. حال اگر بدانید که 25 درصد کل جمعیت جویای کار نمی توانند شغلی پیدا کنند می توانید حدس بزنید که این کشور از حیث امنیت اجتماعی وضع خوبی نداشته باشد. بخصوص وقتی بفهمید که نرخ بیکاری در میان جوانان، به 50 درصد می رسد. میزان جرم بخصوص جرایم خشن در این کشور بسیار بالاست. از این رو توصیه می شود بدون تور و راهنما به این کشور نروید. همچنین خیلی باید مراقب این نکته باشید که دارید به کشوری سفر می کنید که رتبه اول میزان ابتلا به ایدز را در اختیار دارد.

حالا که ذکر معایب کشور رفت باید سه نکته دیگر را هم بدانید. یکی این که بیشتر از 20 درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. دیگر این که شکاف طبقاتی وحشتناکی در کشور حاکم است و در حالی که 10 درصد ثروتمند بیش از نیمی از ثروت کشور را دارند، 10 درصد فقیر، فقط یک درصد را دارا هستند. ضمنا بدانید که دارید به کشوری سفر می کنید که نماد نژادپرستی بوده و هنوز هم از گوشه و کنار شنیده می شود که میان سپیدپوستان و سیاهان تبعیض وجود دارد. البته نکته اخیر یک جاذبه توریستی برای این کشور ایجاد کرده و حالا توریست های زیادی از موزه های آپارتاید بخصوص زندان نلسون ماندلا و همچنین آرامگاه او بازدید می کنند. جالب است بدانید که ایران در دهه 60 برای مدتی رابطه سیاسی خود با آفریقای جنوبی را به دلیل همین تبعیض نژادی قطع کرد.

از دیگر مواردی که به عنوان جاذبه دیدنی این کشور شناخته می شود اقیانوس و خط ساحلی حدود 2700 کیلومتری با همه تفریح ها و ورزش هایی است که می توان در این سواحل تصور کرد. در عین حال باید به پارک های دیدنی این کشور هم سری بزنید که از نظر پوشش گیاهی و حیات وحش بی نظیر است. ایرانیان یک فرصت بازدید دیگر هم دارند و آن هم دیدن اقامتگاه تبعیدی رضاشاه پهلوی در این کشور است. اقامتگاهی که آخرین تبعیدگاه او قبل از مرگ بوده است. این ساختمان اکنون به عنوان مهمانسرا در دست نمایندگی دیپلماتیک ایران است، اما حتی دیدن صرف ساختمان آن لطفی دارد. ضمنا باید بدانید که ظاهرا وسایل ساختمان در ابتدای انقلاب و در دوران انتقالی دولت در ایران به دست مردم بومی آفریقای جنوبی غارت شده است.

چطور برویم؟

آفریقای جنوبی و ایران در حال حاضر روابط دیپلماتیک دارند و می توانید با مراجعه به سفارت این کشور واقع در خیابان ولی عصر تهران ویزا دریافت کنید. بهترین مسیر هوایی هم استفاده از کشور قطر به عنوان واسطه است و پول بلیت کمتر از سه میلیون تومان نیست. با این حال همان طور که گفته شد ترجیح این است که با تور سفر کنید که هم هزینه های خود را کم کنید و هم امنیت خود و خانواده خود را تضمین کنید. برای پاییز 1393 هزینه یک تور 9 روزه آفریقای جنوبی، 4 میلیون و 300 هزار تومان به اضافه 2250 دلار است یعنی چیزی در حدود 11 میلیون.

مصطفی مسجدی آرانی-چمدان(ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)