آفریقا

دبیر کل سازمان جهانی جهانگردی در پیامی از آینده درخشان صنعت گردشگری قاره آفریقا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این پیام روز گذشته (شنبه) از سوی مقر «سازمان جهانی جهانگردی» در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا به مناسبت پنجاهمین سال تاسیس «اتحادیه آفریقا» و بیستمین سالگرد استقرار دمکراسی در آفریقای جنوبی منتشر شد.

به گزارش آل آفریکا، «طالب ریفاعی» دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی در پیام خود شرایط صنعت گردشگری قاره سیاه را بسیار امیدوار کننده توصیف کرد و با اشاره به کاهش چشمگیر رفتارهای نژادپرستانه در سطح جهان در سال‌های اخیر اعلام کرد، روند رو به رشد گردشگران آفریقا که پس از جام جهانی فوتبال سال 2010 در آفریقای جنوبی آغاز شده است، تا چند دهه ادامه خواهد داشت.

طی سال‌های اخیر تعداد گردشگران کشورهای آفریقایی که بیشتر آنها طبیعت‌گرد هستند رشد چشمگیری یافته و براساس آخرین گزارش سازمان جهانی جهانگردی در سال گذشته میلادی آفریقا میزبان حدود 260 میلیون گردشگر بود که نسبت به سال 2012 حدود سه درصد رشد داشته است.

همچنین هر گردشگر در هر سفر خود به قاره سیاه حدود 2100 هزار دلار هزینه می‌کند. البته کشورهای آفریقایی خود را برای جذب 400 میلیون گردشگر در سال 2020 آماده می‌کنند، این در حالیست که آفریقا در سال 1990 تنها میزبان 7 میلیون گردشگر بود.

دکتر ریفاعی همچنین در پیام خود وجود جاذبه‌های گردشگری ارزشمند طبیعی و تاریخی‌، نیروی کار ارزان و هزینه پایین اقامت در کشورهای آفریقایی را از عواملی دانسته که می‌توانند در سال‌های آتی میلیونها گردشگر را راهی قاره سیاه کنند.

با این وجود کارشناسان از تعداد کم هتل‌های استاندارد، فرسودگی ناوگان هوایی و جاده‌ها، عدم وجود امنیت کافی در برخی مناطق و ضعف در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات از چالش‌های موجود در مسیر توسعه گردشگری آفریقا نام می‌برند.