معاون فرهنکی
معاون فرهنگی و اجتماعی شورای مناطق آزاد کشور از همکاری این شورا با سازمان میراث فرهنگی برای مدیریت و مرمت بناهای تاریخی واقع در مناطق آزاد ایران خبر داد.

محمد علی زم در گفتگو با خبرنگار مهر بیان کرد:  قرار است تا مناطق بومی نشین صفین و باغو به دهکده توریستی تبدیل شود به همین علت بومی های این منطقه علاقه مندی خود را برای انجام این کار نشان داده اند و خانه های قدیمی خود را به موزه مردم شناسی تبدیل کرده اند. من هم به آنها گفته ام به میزانی که گردشگر به اینجا می آید می توانید خانه هایتان را به مرکز اقامتی و گردشگری و پذیرایی تبدیل کنید.

وی با اشاره به همکاری مناطق آزاد و سازمان میراث فرهنگی گفت: مناطق آزاد می تواند با بودجه خود، آثار تاریخی موجود در مناطق آزاد را مرمت کند، منتها با مدیریت مناطق آزاد مانند قلعه پرتغالی ها.

زم درباره طرح کیش؛ شهر بی متکدی هم گفت: در جزیره کیش گدایان حق فعالیت ندارند. ساماندهای این افراد به موسسه ای واگذار شده تا اگر واقعا نیازمند هستند، پیگیری شود و اگر این طور نیست منشا به وجود آمدن آن را بررسی کنند. منتها از آنجا که کیش گدایان بسیار کمی دارد، این جزیره را به عنوان پایلوت برای اجرای این طرح در نظر گرفته ایم تا اشکالات آن مشخص و برطرف شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد کشور درباره نرخ گذاری تورهای گردشگری که چندی پیش توسط اکبر ترکان نیز مطرح شده بود بیان کرد: از آنجا که مقصد این تورهای گردشگری مناطق آزاد است بنابراین نرخ گذاری نیز آزاد اعلام شده است. این موضوع در قانون هم آمده که نباید نرخی تعیین شود. اما کیفیت خدمات تورهای گردشگری موضوع دیگری است که در این زمینه میزان بازرسی هایمان را در رستوران ها و مراکز اقامتی بیشتر کرده ایم.

زم در پاسخ به اینکه نظارت ها بر خدمات گردشگری تنها محدود به ایام عید بود گفت: به معاونان گردشگری مناطق آزاد پیشنهاد داده ایم که ستادهای نوروزی گردشگری، دائمی و نظارت بر خدمات گردشگری در طول سال انجام شود.

وی درباره اینکه شنیده شده طرح حراجی های آثار تاریخی در جزایر قشم و کیش که پیش از این در دوره بقایی و مشایی مطرح بود، قرار است دوباره در مناطق آزاد پیگیری شود، گفت: این موضوع کذب است و مناطق آزاد برنامه ای برای آن ندارد.