اقتصاد

کارشناسان بر این باورند که گردشگران اقتصادهای نوظهور آینده صنعت گردشگری جهانی را رقم می‌زنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، با رشد چشمگیر اقتصادی چهار قدرت نوظهور جهان موسوم به «بریک» شامل برزیل، روسیه، هند و چین، سطح زندگی مردمان این کشورها و به تبع آن گردشگران کشورهای “بریک” رشد زیادی یافته است.

به گزارش توربو نیوز، این کشورها در مجموع حدود نیمی از کل جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند. هر چند هنوز سهم زیادی از کل گردشگری جهان ندارند، اما در سال‌های آتی و با ادامه رشد سطح درآمد و تمایل مردمان چهار کشور به سفر به دیگر کشورها، بسیاری از کشورها تلاش‌های خود را برای جذب گردشگران بریک آغاز کرده‌اند.

براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی گردشگران چهار کشور “بریک” در سال 2013 در مقایسه با سال 2012 حدود 59 درصد رشد داشته‌ که این روند حداقل تا سال 2020 ادامه خواهد داشت که در این میان سهم گردشگران چینی بسیار چشمگیر خواهد بود.

طبق اعلام سازمان جهانی جهانگردی، در سال 2013 تعداد گردشگران چینی جهان حدود 22 درصد رشد داشته که کارشناسان علت اصلی این امر را رشد چشمگیر درآمدهای مردم چین در سال‌های اخیر می‌دانند که باعث شده تمایل آنها برای سوی دیگر کشورها به ویژه کشورهای اروپایی افزایش یابد. در سال 2012 نیز حدود 400 میلیون نفر گردشگر چینی به کشورهای مختلف دنیا سفر کردند و این جابجایی 102 میلیارد دلار درآمد برای اقتصاد جهانی به همراه داشت.

جمعیت و درآمد گردشگران چینی‌ آنچنان وسوسه‌برانگیز است که در سال‌های اخیر‌ بسیاری از کشورها تصمیم گرفتند تا روی این بازار تمرکز بیشتری داشته باشند. به همین دلیل کشورهای زیادی قصد دارند سیاست‌های خود را بویژه در بخش صدور ویزا برای جذب گردشگران چینی‌ تسهیل کرده و یا اقدام به حذف ویزای گردشگری برای گردشگران پرجمعبت‌ترین کشور جهان کنند.