agencyسازمان هواپیمایی کشوری پنج آژانس هواپیمایی را به علت صدور بلیت پروازهای داخلی به زبان خارجی، سه ماه تعلیق کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محمد حسین اکبری – مسئول دبیرخانه کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری – گفت: بر اساس ابلاغ بخشنامه 15257 این سازمان تمامی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و شرکت‌های هواپیمایی ملزم به صدور بلیت پروازهای داخلی به زبان فارسی هستند.

وی اظهار کرد: اجرا نشدن این دستورالعمل، تخلف محسوب شده و برابر مقررات مربوطه با متخلفان برخورد می‌شود و در صورت لزوم نیز به مراجع ذی‌صلاح جهت برخورد قانونی معرفی خواهند شد.

اکبری افزود: در فصل دوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اصول پانزدهم و هفدهم، فارسی بودن زبان و خط رسمی کشور، همچنین مبنای کار ادارات دولتی بر تاریخ هجری شمسی تصریح شده است.

مسئول دبیرخانه کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: به موجب قانون “تعیین حدود مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایران در پروازهای داخلی مصوب 1364” مسئولیت شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در مورد حمل و نقل مسافر و بار در پروازهای داخلی در حدود مسئولیت مقرر در پروازهای بین‌المللی مذکور در کنوانسیون ورشو و پروتکل اصلاحی آن در نظر گرفته شده و این کنوانسیون به منظور یکسان کردن مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی منعقده شده است.

وی افزود: بهره‌گیری از فناوری روز بازرگانی هواپیمایی و صدور بلیت‌های الکترونیکی در پروازهای داخلی با توجه به مزایا و تسهیلات موجود برای مسافران، مورد توجه کلیه شرکت‌های هواپیمایی داخلی قرار گرفته است.

اکبری اظهار کرد: با استناد به قوانین فوق الذکر و ابلاغ بخشنامه این سازمان، دفاتر فروش هر یک از شرکت‌های هواپیمایی داخلی و دفاتر خدمات مسافرت هوایی ملزم هستند تمامی اسناد حمل و نقل هوایی مسافر اعم از بلیت‌های اینترنتی یا الکترونیکی را برای هموطنان به زبان فارسی و تاریخ هجری شمسی صادر و ارائه کنند و استفاده از زبان یا خط دیگر انتخابی است.

مسئول دبیرخانه کمیته فنی سازمان هواپیمایی کشوری هشدار داد: تکرار تخلف از سوی دفاتر خدمات مسافرت هوایی، منجر به لغو مجوز فعالیت آنها می‌شود.