lalezar

منطقه‌ی لاله‌زار به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین محدوده‌های تاریخی تهران، در طرح محور تاریخی – فرهنگی شهر قرار دارد؛ طرحی که با توجه به بحث پیاده‌راه‌سازی در این محدوده با هدف حفاظت از بناهای موجود در آن، از مدت‌ها پیش برنامه‌هایی برای آن توسط مدیریت شهری پیش‌بینی شده است.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هرچند هیچ‌یک از بناهای این منطقه به‌جز تعداد محدودی از آثار موجود در کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان‌های اطراف لاله‌زار در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده‌اند، اما به‌دلیل وجود تعداد زیادی اثر با ارزش در خیابان‌های لاله‌زار و منوچهری نیاز است این منطقه تحت مراقبت ویژه قرار گیرد.

رییس کمیته‌ی ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در این‌باره به خبرنگار ایسنا گفت:‌ محدوده‌ی خیابان لاله‌زار به‌عنوان یکی از با ارزش‌ترین خیابان‌های تهران و مرکز گردشگری این شهر، از قبل از مشروطه تا کودتای 28 مرداد، حالا در حال از دست دادن تعدادی از لکه‌های تاریخی‌اش است.

سیداحمد محیط طباطبایی هتل «لاله» و هتل «کاروان» در خیابان لاله‌زار و هتل «سیروس» در خیابان منوچهری را سه بنای تاریخی و دارای ارزش دانست که در حال از بین رفتن هستند و اظهار کرد: خیابان لاله‌زار یکی از خیابان‌های درجه‌ی یک تهران در دوره‌های گذشته بود که فعالیت‌های فرهنگی زیادی در آن انجام می‌شد.

وی خیابان لاله‌زار را نخستین خیابان در تهران دانست که تجدد را به این شهر وارد کرد و افزود: در این منطقه که به‌عنوان مرکز گردشگری تهران نیز شناخته می‌شود، متأسفانه تعدادی از بناهای تاریخی در حال تخریب و نابودی هستند.

او بیان کرد:‌ هتل «لاله» که بعد از شهریور 1320 توسط «وارتان» ‌- معمار ارمنی – در دوره‌ی پهلوی دوم ساخته شد، یکی از تک‌بناهای برون‌گرایی است که با سیمان و سنگ قرمز بنا شد. این هتل تحت تأثیر معماری قفقاز و روسیه ساخته شد و تا دو دهه‌ی پیش نیز همچنان به فعالیت خود ادامه می‌داد؛ ولی متأسفانه اکنون در حال تبدیل شدن به پارکینگ است. در حالی که براساس نوع معماری و موقعیت قرار گرفتن این هتل، می‌توان به آن یک کاربری فرهنگی مناسب داد.

محیط طباطبایی هتل «سیروس» را نیز جزو هتل‌های دارای ارزش در تهران دانست و گفت: این هتل از نظر فرم معماری، قدیمی‌تر از چند هتل ساخته‌شده در این منطقه است. هتل «سیروس» در دوره‌ی پهلوی اول بنا شد و اکنون به‌دلیل بی‌توجهی مالک هر روز به نابودی نزدیک‌تر می‌شود.

رییس ایکوم ایران همچنین با بیان این‌که هتل «کاروان» نیز جزو بناهای ارزشمند در این منطقه است، اضافه کرد:‌ این هتل با هتل «کاروان» در آبادان هم‌دوره است و منشأ ساخت آن از هتل «لاله» و هتل «سیروس» است. هتل «کاروان» تا حدود هشت سال پیش فعال بود. این بنا که به دوره‌ی جدید متأخر تعلق دارد، در حال حاضر روبه نابودی است.

به گزارش ایسنا،‌ هتل «سیروس» در خیابان منوچهری،‌ هتل «کاروان» در تقاطع خیابان لاله‌زار و خیابان سروش‌الدین نقوی و هتل «لاله» در خیابان لاله‌زار جنوبی قرار دارد که هر سه هتل هنوز در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده‌اند.