Sri_Lanka1

تنش سیاسی در روابط سریلانکا و عریستان صنعت گردشگری سریلانکا را در شرایط بحرانی قرار داده است.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، در شرایطی که در سال‌های اخیر، صنعت گردشگری سریلانکا به لطف گردشگران ثروتمند عربستانی درآمد هنگفتی کسب کرده، تنش سیاسی در روابط این کشور و عریستان صنعت گردشگری سریلانکا در شرایط بحرانی قرار داده است.

به گزارش برناما، دولت سریلانکا روز چهارشنبه در واکنش به اعدام یک شهروند این کشور در عربستان، سفیر خود را از ریاض فراخواند که بلافاصله دولت عربستان دست به اقدام متقابل زده و سفیرش را از سریلانکا فراخواند.

اکنون صدور ویزای گردشگری برای گردشگران عربستانی که به صرف مبالغ هنگفت شهرت دارند، متوقف شده که ادامه این روند می‌تواند صدمات جبران ناپذیری را به صنعت گردشگری سریلانکا وارد کند.

سریلانکا در سال 2012 با میزبانی از بیش از یک میلیون گردشگر حدود یک میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد داشت و دولت این کشور نیز برای جذب دو و نیم میلیون گردشگر در سال 2016 هدف‌گذاری کرده که حاصل آن ایجاد نیم‌ میلیون شغل جدید در سریلانکا و جذب سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

دولت این کشور همچنین قصد دارد در قالب یک برنامه‌ پنج ساله، 22 هزار و 500 اتاق به ظرفیت هتل‌های این کشور اضافه کرده و فرودگاه شهر «کلمبو» پایتخت این کشور را با همکاری یک شرکت ژاپنی و با هزینه‌ای بالغ بر ‌٤٠ میلیارد روپیه گسترش دهد. در این راستا جذب گردشگر از دو قاره‌ی اروپا و آمریکا با راه‌اندازی دفاتر گردشگری در شهرهای پاریس، لندن، برلین، رم، مادرید، نیویورک و واشنگتن برای معرفی جاذبه‌های گردشگری این کشور در حال انجام است.

سریلانکا در سال‌های اخیر شاهد رشد چشگیر گردشگرانش بوده که کارشناسان علت اصلی این امر را افزایش تبلیغات تلویزیونی جاذبه‌های گردشگری این کشور در شبکه‌های ماهواره‌یی و ارتقای کیفیت سرویس‌دهی در هتل‌ها و رستوران‌ها می‌دانند.

تلاش‌های جدی دولت سریلانکا برای توسعه صنعت گردشگری از نیمه سال ‌٢٠٠٩ با پایان چند دهه جنگ داخلی در این کشور آغاز شد و در همان زمان وزیر گردشگری سریلانکا با سفر به کشورهای مختلف جهان از جمله «ایران» خواستار حضور فعال سرمایه‌گذاران ایرانی در توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری این کشور شد.

در حال حاضر بیشتر گردشگران سریلانکا از کشور‌های اروپایی بویژه انگلیس،آلمان، هلند، فرانسه، اسپانیا، بلژیک، دانمارک بوده و مابقی نیز از چین، هند، کره‌جنوبی و کشور‌های عربی حوزه‌ خلیج‌فارس هستند.

دولت سریلانکا در سال‌های اخیر اقدامات زیادی را در جهت جذب بیشتر گردشگر انجام داده که از آن جمله می‌توان به توسعه زیرساخت‌های صنعت گردشگری این کشور بویژه فرودگاه‌ها و هتل‌ها اشاره کرد، این در حالیست که در حال حاضر درآمدهای حاصل از صنعت گردشگری بین دو تا سه درصد از کل درآمدهای دولت سریلانکا را تشکیل می‌دهد.

هرچند کشور آسیایی سریلانکا که جزیره‌ای در نزدیکی سواحل هند است، قابلیت‌های زیادی را برای جذب گردشگران، به ویژه طبیعت‌گردان دارد، اما صنعت کشاورزی منبع نخست درآمد دولت این کشور محسوب می‌شود و مقامات این کشور از سال‌ها پیش می‌خواهند، صنعت گردشگری را به منبع دوم درآمد خود و اشتغال مردم این کشور تبدیل کنند.