معاون گردشگری کشور اعلام کرد: گردشگری فعلا در سبد ارز مبادلاتی قرار نمی‌گیرد.

dollarبه گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌دنبال افزایش نرخ ارز در داخل کشور و همچنین تغییر قیمت بلیت پروازها،‌ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری حدود یک‌ونیم ماه پیش، با ارسال نامه‌هایی به وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین رییس بانک مرکزی درخواست کرد تا به مشکل تهیه‌ی ارز مسافرتی مردم و فعالان صنعت گردشگری رسیدگی شود و صنعت گردشگری نیز در سبد مرکز مبادلات ارزی قرار گیرد؛ اما حالا منوچهر جهانیان – معاون گردشگری کشور – خبر می‌دهد که بانک مرکزی پاسخ داده است، صنعت گردشگری فعلا در سبد مرکز مبادلات ارزی قرار نمی‌گیرد.

اصناف گردشگری پس از گرانی ارز و مشکلاتی که در نقل و انتقال آن داشتند و همچنین گرانی پیش‌آمده در سفرهای داخلی و خارجی، با دادن این هشدار که احتمال حذف سفر از سبد خانوار ایرانی وجود دارد، بارها از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درخواست کردند تا پیگیر ورود صنعت گردشگری به مرکز مبادلات ارزی باشد تا محدودیت‌های ایجادشده برداشته شود.

به نظر می‌رسد در این اوضاع و احوال که آژانس‌ ها هر روز انتظار گرانی بلیت پروازها را می‌کشند و نرخ تورهای‌شان به نسبت آن دست‌خوش تغییر می‌شود و نرخ ارز هم در حالت بی‌ثباتی است، هنوز سفر آن‌قدر کالای حساسی به‌شمار نمی‌آید که بخواهند به آن ارز مبادله‌یی بدهند.

همین شرایط سبب شده است، آژانس‌ های گردشگری هزینه‌ی تورهای خارجی را جدا از هزینه‌ی بلیت پرواز محاسبه و اعلام کنند. ضمن آن‌که به‌خاطر بی‌ثباتی نرخ ارز در کشور، نرخ تورها هم دیگر به ریال هم اعلام نمی‌شود و هزینه‌ی یک سفر خارجی با دلار و یورو به اضافه‌ی هزینه‌ی بلیت مشخص می‌شود.

در واقع، آژانس‌ها با این کار، توپ گرانی و بی‌ثباتی ارز را به زمین مردم انداخته‌اند تا حالا که خودشان مجبورند همه‌چیز را با ارز آزاد حساب کنند، دیگر درگیر مابه‌تفاوت‌های ریالی و ارزی تورها و اعتراض‌های مردم به‌خاطر تغییر نرخ تور نشوند.