iran

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان گفت: تعطیلات نوروز، ایامی شلوغ است و گرانی هیچ تأثیری بر سفر ایرانیان نخواهد گذاشت.

علیرضا ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعتقاد به این‌که نشستن در خانه بسیار بیشتر از سفر کردن برای مردم هزینه خواهد داشت، ادامه داد: حتا اگر بحث گرانی هم در نظر گرفته نشود، چون سفر، هزینه‌ی کمتری برای مردم دارد، احتمال می‌دهیم گردشگران زیادی از سراسر کشور به همدان سفر کنند. از سوی دیگر، استفاده از تسهیلاتی مانند سفرکارت یا سفرهای ارزان‌قیمت می‌تواند عاملی برای سفر در نوروز باشد.

وی همچنین به وضعیت جوی استان‌های سردسیری مانند همدان اشاره و اظهار کرد: اکنون برودت زیادی در کشور وجود ندارد. به همین دلیل باید همه‌ی استان‌ها آمادگی خود را برای حضور گردشگران بالاتر ببرند.

او فرهنگ ایجادشده از گذشته در میان مردم را برای سفر کردن، مهم‌ترین عامل برای حضور گردشگران داخلی در نقاط مختلف کشور دانست و ادامه داد: شاید گرانی‌ها روی کیفیت سفرها تأثیرگذار باشد، ولی روی کمیت تأثیر کمی دارد مثلا یک گردشگر ممکن است امسال هتل را برای اقامت در نظر نگیرد، ولی مایل خواهد بود از کمپینگ‌ها و خانه‌های معلم یا مدارس آماده‌شده استفاده کند.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان همدان بخش خصوصی را یکی از بخش‌هایی دانست که باید برای رونق سفر در نوروز تلاش کند و گفت: در افق 1414 این بخش باید دوشادوش بخش دولتی و با رعایت حال جامعه و در نظر گرفتن سلیقه‌ی افراد برنامه‌ریزی کند و در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی با قدرت بیشتری وارد شود.

او همچنین درباره‌ی یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی‌های پیش‌آمده برای کم شدن میزان سفر در نوروز، توضیح داد: ضعف در فرهنگ‌سازی و تبلیغات در این حوزه باعث بروز این‌گونه نگرانی‌ها شده است. اگر این مشکلات برطرف شوند، قطعا نگرانی‌های سفر برطرف می‌شود.