travelفروش اینترنتی سفر، آسان‌ترین روش است که خیلی‌ها بدون پرداخت مالیات، عوارض و اجاره‌ی مکان، از آن بهره می‌برند تا درآمدی کسب کنند، درحالی‌که این روش در بسیای از مواقع به کلاهبرداری‌هایی منجر می‌شود که پیگیرد قانونی آن نیز دشوار است.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، افزایش تعداد این سایت‌ها با انتشار قیمت‌های جذاب و وسوسه‌برانگیز و البته ارزان‌تر از دفاتر خدمات مسافرتی سبب گرایش بسیاری به این سایت‌های اینترنتی و حتا تبلیغ دهان به دهان آن‌ها شده است.

پیدا کردن سایت‌های فروش خدمات تور اصلا کاری ندارد، فقط کافی است یکی از واژه‌های کلیدی مربوط به سفر را در اینترنت، جستجو کنید تا با انبوهی از این سایت‌ها روبه‌رو شوید، سایت‌هایی که معمولا لوگو یا مجوز خاصی روی صفحه‌های خود ندارد و فقط یک نام، زینت‌بخش صفحه‌ی آن‌هاست. البته این روزها برخی از آژانس‌ها برای این‌که در این رقابت نابرابر، قافله را نبازند و از تکنولوژی عقب نمانند، سایت‌هایی به نام آژانس خود راه‌اندازی کرده‌اند؛ اما از کجا بدانیم کدام سایت کلاهبردار است و کدام یک مجاز؟!

حسن تقی‌زاده انصاری رییس هیات مدیره جامعه گردشگری الکترونیکی ایران در این باره با تاکید بر این‌که خرید خدمات مسافرتی مطمئن در اینترنت نیازمند آگاهی است، به خبرنگار ایسنا گفت: با گسترش روزافزون اینترنت، سوءاستفاده و فریب‌های الکترونیکی نیز افزایش پیدا کرده است، چه بسیار افرادی که اطلاعات و مدارک شخصی خود و یا پول خود را از طریق اینترنت از دست داده‌اند.

او یادآور شد: کاربران و استفاده‌کنندگان اینترنت در صورت تمایل به خرید آنلاین و یا الکترونیکی خدمات مسافرتی، تور، بلیت، قطار، اخذ روادید، رزرواسیون هتل و بلیت مراکز تفریحی و برای اطمینان از خرید و انجام تعهدات، باید نکات اساسی را برای خرید مطمئن و امنیت در دنیای دیجیتال رعایت کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: برای خرید محصول و یا رزرو از خدمات سفر، نخست باید مطمئن شوید که آن سایت، معتبر است یا خیر که می‌توان از لوگوی بانک‌ها و مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که در این سایت‌ها درج می‌شود، متوجه این موضوع شد.

به گفته‌ی او، برای رزرو و خرید بلیت هواپیما، هتل، روادید،‌ تور، بیمه و سایر خدمات سفر، حتما از سایت شرکت‌های مسافرتی و گردشگری مجاز باید استفاده شود.

او همچنین توصیه کرد: تعهدات درج شده‌ی مربوط به هر یک از خدمات را به دقت مطالعه کرده و نسخه‌ای از قرارداد و شرایط آن شامل زمان ورود و خروج، امکانات، تشکیلات و سایر جزییات سفر را حتما بررسی و دریافت کنید.

انصاری گفت: هرگز از سایت‌های ناشناس و بی‌ارتباط با شرکت‌های مسافرتی و هتل‌ها که با عناوین و نرخ‌های جذاب، قصد سوءاستفاده از مسافران و گردشگران را دارند، خرید نکنید.

وی اضافه کرد: در هنگام خرید و پرداخت آنلاین هزینه در سایت‌ها، چنانچه برای پرداخت به سایت اصلی بانک، متصل نشوید، هرگز اطلاعات بانکی خود را وارد نکنید.

او در عین حال پیشنهاد داد: حتی‌المقدور از خرید آنلاین یا دسترسی به سرویس‌های بانکداری اینترنتی در محیط‌های عمومی، مثل کافی‌نت و یا رایانه‌های ناشناس، خودداری کنید و در صورت لزوم به استفاده و خرید اینترنتی، حتما از ذخیره کردن رمز اینترنتی خود خودداری کنید.

انصاری تاکید کرد: اطلاعات شخصی بویژه اطلاعات بانکی خود از جمله رمز دوم کارت‌های اعتباری و تاریخ انقضا را در هیچ وب‌سایتی ذخیره نکنید.

رییس جامعه‌ی گردشگری الکترونیکی ایران در ادامه بیان کرد: بی‌تردید،‌ همان‌گونه که لازم است در دنیای واقعی، دقت‌های لازم در زمان خرید انجام شود، در دنیای مجازی نباید از کنترل‌های لازم در انتخاب محصول و خرید ایمن، اجتناب کرد.

انصاری همچنین اعلام کرد: جامعه‌ی تخصصی گردشگری الکترونیکی به آدرس E-Tourism.ir و شماره تماس 7_88877826 امکان دادن مشاوره و اطلاع‌رسانی در این زمینه را به علاقه‌مندان سفر دارد.