seemorgh

مسؤول بخش غارشناسی و غارنوردی هیأت کوه‌نوردی شهرستان اصفهان از و جود غاری عمیق در کوه صفه خبر داد و گفت: غار «سیمرغ» در نزدیکی قله‌ی صفه در ارتفاع 2115 متری از سطح دریا واقع شده است که ژرفای آن به 42- متر می‌رسد و سه حلقه چاه بسیار تنگ و باریک دارد که بعد از آن، ما را با شیب تندی در تنگناهای غار به ژرف‌ترین نقطه‌ی خود می‌کشاند.

مهرداد حاجی‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره‌ی نام‌گذاری این غار تازه کشف‌شده، اظهار کرد: دهانه‌ی این غار در قسمتی خطرناک و پرتگاهی از کوه صفه واقع شده است که به‌خاطر این شاخصه، با مشورت دوستان نام «سیمرغ» را بر آن نهادیم.

عکس غار سیمرغوی ادامه داد: در پایین آخرین چاه این غار، دو دهلیز وجود دارد که یکی از آن‌ها آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا به بن‌بست می‌رسد و دیگری در آخر مسیرش آن‌قدر باریک می‌شود که دیگر راهی برای انسان وجود ندارد. دهانه‌ی این غار حدود سه سال پیش توسط «علی زمانی» از کوهنوردان استان اصفهان کشف شد و بعد از اطلاع دادن این موضوع که غار، دهانه‌ای تنگ و فنی دارد و به تیمی از غارنوردان حرفه‌یی برای اکتشاف آن نیاز است، به کشف این غار اقدام کردیم.

این متخصص رشته‌ی غارشناسی افزود: غار سیمرغ بسیار تنگ، فنی و ریزشی است و رعایت موارد ایمنی یکی از شرط‌های ورود به این دنیای زیرزمینی است.

این تیم غارنوردی امسال برای رول‌کوبی، نقشه‌برداری کامل غار، زمین‌شناسی و پژوهش‌های علمی و همچنین عکاسی حرفه‌یی از این غار اقدام کرد.

رهبری این تیم تخصصی را مهرداد حاجی‌هاشمی در هر دو برنامه برعهده داشت و پرونده‌ی غار سیمرغ با حضور علی زمانی، مریم حاج‌صباغ، سمیرا زارعی، ختن کوفگر، آرش سهرابی، حسین جمال‌پور و مهرداد حاجی‌هاشمی تکمیل شد.