travel

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران پیشنهاد کرد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعتباری را در اختیار تشکل‌های خصوصی گردشگری قرار دهد تا با رزرو سالانه‌ی هتل‌ها و مراکز خدمات گردشگری، برنامه‌ی سفرها را ارزان اجرا کنند.

ناصر گلدوست در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: سال‌هاست وقتی از سفر ارزان‌قیمت و چگونگی اجرای آن صحبت می‌شود، راهکاری به‌جز دادن یارانه توسط دولت به ذهن نمی‌رسد؛ ولی ما به‌عنوان بخش خصوصی چند سال پیش، راهکاری را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشنهاد کردیم که تا کنون اجرا نشده است.

وی توضیح داد: پیشنهاد این بود که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پولی را مثلا برای مدت یک سال در اختیار تشکل‌های صنفی گردشگری قرار دهد تا هتل‌ها، وسایل حمل و نقل و مراکز پذیرایی را در این مدت، با قیمتی مناسب رزرو کنند، ما حتا نمی‌خواهیم این پول بلاعوض باشد، بلکه آن را بعد از یک سال به سازمان میراث و گردشگری بازمی‌گردانیم. این خدمات در قالب تور، هنگام پیک سفر به قیمت روز و در ایام خلوتی سفر با 10 تا 15 درصد تخفیف فروخته خواهند شد. به این ترتیب، مردم متناسب با درآمد خود می‌توانند در طول سال به سفر بروند.

این فعال حوزه‌ی گردشگری ادامه داد: این کار در بسیاری از کشورها انجام می‌شود و بازارهای ترکیه و مالزی آن را تجربه کرده‌اند؛ اما برای اجرای این طرح در ایران، بخش خصوصی به‌تنهایی توان پرداخت پول مورد نیاز را ندارد و باید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراه آن باشد تا سفر ارزان شود.

وی با بیان این‌که بخش دولتی تعریف متفاوتی از سفر ارزان‌قیمت دارد، گفت: از نظر بخش دولتی، تور ارزان به معنی سفر با اتوبوس درجه‌ی دو، خوردن غذای بین راهی سرد، پذیرایی معمولی و کم و همچنین اقامت در هتل‌های درجه‌ی پایین است. با وجود چنین دیدگاهی درباره‌ی سفر ارزان، امکان اجرای سفرهای ارزان‌قیمت وجود نخواهد داشت؛ وقتی هتل‌ها، اتوبوس‌ها و مراکز رفاهی و خدماتی حاضر نیستند خدمات خود را به نصف قیمت بدهند، چطور می‌توان تور ارزان اجرا کرد، مگر آن‌که دولت یارانه بدهد.