«سفر کردن به ایران آسان نیست، دلیل‌اش را می‌دانید‌ برای همین شاید راحت‌ترین راه آمدن با همین قطار باشد.»

«الکسی» از اسکاندیناوی‌، مسافر قطار «هزار و یک شب» است که به نسبت سایر مسافران قطار لوکس تُرک،‌ جوان‌تر به نظر می‌آید. زمان صحبت کردن ندارد. می‌خواهد زودتر ایستگاه راه‌آهن تهران را ترک کند. قرار است تعدادی موزه و کاخ تاریخی را در تهران ببیند. او به همراه 64 مسافر دیگر بعد از حدود شش روز گشت در مسیر ریلی زنجان‌، یزد، ‌اصفهان و شیراز به تهران رسیدند و توقف کوتاهشان در ایستگاه راه‌آهن تهران، فرصتی برای یک گپ بسیار کوتاه بود.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایسنا، برای مسافران «هزار و یک شب» شاید استقبال مقامات ایرانی کمی عجیب به نظر بیاید، چون در دیگر کشورها معمولا از این خبرها نیست، با این حال آنچه مسافران این قطار را از ابتدای سفر به ایران تاکنون شگفت‌زده کرده، همین مهمان‌نوازی ایرانی‌ها بوده است.

 

 گردشگری1

یک مشاور روانشناسی از آلمان که مسافر این قطار بود می‌گوید: در ایران همه مردم لبخند می‌زنند و احوالپرسی می‌کنند و برخورد خوبی دارند. این تجربه واقعا عالی بود. من حتما وقتی به کشورم برگشتم به همه می‌گویم که باید به ایران بروید و از نزدیک این کشور را ببینید.

او آنقدر از سفرش راضی و شگفت‌زده است که نمی‌تواند مکانی را در ایران مشخص کند تا درباره‌ی جذابیت و خاص بودنش سخن بگوید. می‌گوید: همه جای ایران شگفت‌انگیز بود،‌ نمی‌توانم دقیقا بگویم کدام شهر بهتر از دیگری بود.

«بری» که یک مقنعه روشن را به عنوان حجاب انتخاب کرده، وقتی وارد ایستگاه راه‌آهن می‌شود از حضور عکاس‌ها به هیجان می‌آید، به همه لبخند می‌زند و از همسفرانش عکس می‌گیرد. او اهل آمریکاست و می‌گوید که بازنشسته شده، برای همین فرصت بیشتری برای سفر کردن دارد.

«بری» جزو مسافران VIP قطار محسوب می‌شود که حدود 8 هزار یورو برای این سفر پرداخته‌ است.

 

 گردشگری2

برای او این سفر که از استانبول ترکیه آغاز شده، بسیار فوق‌العاده بوده. او در این‌باره می‌گوید: بعضی از چیزهایی که در ایران دیدم، واقعا شگفت‌آور بود. سفر و امکانات قطار هم عالی بود. از همه خدماتی که ارائه شد، راضی بودم.

دلیل این مسافر آمریکایی برای سفر با قطار به ایران این بود که از کشورهای مختلفی می‌تواند، گذر ‌کند و مکان‌های مختلفی را ببیند.

او ادامه می‌دهد: مردم ایران خیلی خوب با ما برخورد کردند. ایران کشور بسیار زیبا با مردمی مهربان است. هرجا می‌رفتیم، همه با مهربانی از ما استقبال می‌کردند.

این گردشگر آمریکایی آن‌قدر تحت تاثیر رفتار مردم ایران قرار گرفته بود که به محض دیدن خبرنگاران به زبان فارسی‌، «سلام» داد .

مسعود عبداللهی‌، راهنمای تعدادی از این گردشگران، می‌گوید: گردشگران این قطار از سفرشان به ایران اعلام رضایت کرده‌اند. همه آن‌ها خوشحالند و این خوشحالی را در صورت‌هایشان می‌توان دید. بیشتر آن‌ها از این‌که قطار را برای سفر به ایران انتخاب کرده‌اند، راضی‌اند.

او ادامه می‌دهد: برخی از مسافران این قطار عادت دارند به تنهایی سفر کنند. فکر می‌کردند شرایط سفر به ایران دشوار باشد، برای همین تصمیم گرفتند با چنین قطاری به ایران بیایند.

 

 گردشگری3

عبدالهی می‌گوید: حالا که آن‌ها آمده‌اند و شرایط و امنیت را در کشور ما دیده‌اند، تصمیم گرفته‌اند در آینده به تنهایی و طولانی‌مدت، حتی با اتوبوس به ایران سفر کنند.

قطار «هزار و یک شب» با سرعت میانگین 120 کیلومتر بر ساعت ایران را طی کرد. «اورنگ خسروی»، رییس این قطار گردشگری در این‌باره می‌گوید: آن‌ها از این‌که سفرشان در ایران سروقت انجام شد و تاخیری در توقف‌ها نداشتند، بسیار راضی بودند. به نظر آن‌ها ریل‌های ایران خیلی بهتر از کشور ترکیه بوده است.

او همچنین درباره دیدگاه مسافرانش می‌گوید: وقتی مسافران را در ابتدای سفر و در ایستگاه «کاپی کوی» ترکیه دیدم، بهت و ترس داشتند. حتی بعضی‌هاشان برای ادامه سفر مردد بودند، اما در پایان با شوق خاصی ایران را ترک کردند. بعضی‌هاشان حتی فراموش کردند در ایران هستند و تمایل نداشتند کشور ما را ترک کنند.

قطار تُرک که با هماهنگی دو شرکت آلمانی و ایرانی، دومین سفرش را به ایران به سرانجام رساند، مسافرانش را در ایستگاه تهران پیاده کرد و به تنهایی راهیِ ترکیه شد تا همزمان با آغاز فصل پاییز، گردشگران مشتاق دیگری را به ایران بیاورد.