air

جشنواره بازار تور یا «چمدان» با حضور جمعی از کارگزاران اصلی فروش تور در آستانه فرا رسیدن تعطیلات نوروزی از عصر روز پنجشنبه (سوم اسفند ماه) در هتل استقلال تهران آغاز شد.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، در این جشنواره که از سوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و با شعار «در ایام نوروز با ما در شهر نمانید!» برگزار شده است، آژانس‌ها سعی دارند با فروش بسته‌های سفر که البته بیشتر آن‌ها به تورهای خارجی اختصاص دارد، ظرفیت خود را تکمیل کنند و به گفته محمدحسن کرمانی، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی راهی برای خروج از ورشکستگی خود پیدا کنند.

در این جشنواره که تا روز شنبه 5 اسفند ماه در پایتخت برپاست، علاوه‌بر حضور دفاتر خدمات مسافرتی، تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی نیز ضمن فروش آنلاین بلیت پروازهای داخلی و خارجی تخفیف‌هایی را یا به مناسبت سالگرد تاسیس یا “آفرهای” سالانه به مراجعان می‌دهند.

دفاتر خدمات مسافرتی در این جشنواره موظف هستند با خریداران قرارداد ببندند و از درست‌ترین شیوه‌ی ممکن برای فروش تور استفاده کنند.

ناصر گلدوست، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید: ما یک جشنواره فروش تور برگزار کرده‌ایم، نه یک نمایشگاه. بنابراین فرصتی برای فروش تور از طریق کارگزاران و مجریان مستقیم سفر بدون واسطه به وجود آمده است که مردم می‌توانند با در نظر گرفتن تفاوت نرخ‌ها خرید کنند.

او همچنین یادآور می‌شود: آژانس‌هایی که در این جشنواره حضور دارند، معمولا کمترین شکایت‌ها را داشته‌اند. انجمن نیز در این جشنواره روی کار آن‌ها نظارت دارد تا تخلفی صورت نگیرد.

به گزارش توریست ها، بیشتر بسته‌های سفر ارائه شده به مقاصد خارجی اختصاص دارد که البته به خاطر گرانی ارز و بلیت هواپیما،‌ که امسال سبب افزایش چند برابری نرخ سفر شده است، بیشتر این مقاصد به ترکیه،‌ قبرس، تایلند و مالزی اختصاص دارد و کمتر تورهای اروپایی در میان آن‌ها مشاهده می‌شود.

برخی از آژانس‌ها برای اولین‌بار پکیج‌های جدید خود مانند «ازدواج و ماه عسل» و «زندگی روی آب» که تجربه سفر با قایق‌های اختصاصی کوچک در سواحل مدیترانه را ارائه کردند. آن‌ها معتقدند تورهایی مثل «زندگی روی آب» که کمترین نرخ آن برای هشت نفر در هر شب 1200 یورو است، حتما مشتریان خاص خود را دارد.

نرخ بیشتر تورهای ارائه شده نیز به صورت ارزی، ریالی است تا آژانس‌ها به این ترتیب میزان مناقشه با مشتری را به خاطر نوسانات نرخ ارز در داخل کشور کمتر کنند و البته بیشتر پکیج‌های آن‌ها «نرخ تور نسبت به تاریخ ثبت‌نام متغیر است» نیز دیده می‌شود.

برخی آژانس‌ها هم سعی کرده‌اند برای جذب بیشتر مشتری، جوایز جانبی مثل سفرهای قرعه‌کشی و یا آیپد را در نظر بگیرند.

بازدید از این جشنواره از ساعت 15 تا 21 در تالار بیرونی هتل استقلال تهران امکان‌پذیر است.