toursششمین جشن راهنمایان تور با تقدیر از راهنمایان برتر استان‌ها و رونمایی از فیلم مستند جاذبه‌های آذربایجان غربی پایان یافت.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جشن که بسیاری از راهنمایان تور با لباس محلی در آن حضور داشتند و در محوطه‌ی محل برپایی آن، غذاهای بومی استان آذربایجان غربی عرضه می‌شد،‌ گروه‌های موسیقی برخی استان‌ها به اجرای برنامه پرداختند.

در ادامه، سی‌دی مستند 120 دقیقه‌یی جاذبه‌های آذربایجان غربی که به حالت تی‌ری‌دی با بهره‌گیری از تصاویر هوایی و زیر آب تهیه شده است، با حضور محمدعلی اینانلو، هوشنگ ضیایی و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی رونمایی شد.

محمودی – معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی – در این مراسم با اشاره به معضلات مربوط به دریاچه‌ی ارومیه، اظهار کرد: اقداماتی از طرف دستگاه‌های مربوط برای رفع چالش این دریاچه در حال انجام است. گردشگری پایدار یکی از حلقه‌های گمشده‌ای است که می‌تواند به حل این چالش کمک کند. ما توسعه‌ی سدسازی و استقرار تمام منابع آب‌بر را ممنوع اعلام کردیم، چراکه شرایط کنونی دریاچه بحرانی است و به تدبیر نیاز دارد.

در ادامه‌ی این مراسم، با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان آذربایجان غربی، معاون عمرانی استاندارد‌، دبیر جشنواره، فرماندار و شهردار ارومیه، از مهمانان ویژه این برنامه مانند اسماعیل کهرم‌ – کارشناس محیط زیست‌ -، مارچلو ناتریانی – نماینده‌ی سازمان جهانی جهانگردی ‌-، رکس ندیچی – نقاش صلح اهل استرالیا -،‌ استاندار آذربایجان غربی‌،‌ معاون عمرانی استاندار، محمدعلی اینانلو، ناصر کرمی‌ و هوشنگ ضیایی تجلیل شد.

همچنین از مسعود شکرنیا و لیلا کشاورز که طراحان یادبود جشن امسال بودند نیز تقدیر شد. آنها تصویر دریاچه‌ی ارومیه را با بهره‌گیری از امضای 700 راهنمای تور روی یک پیراهن نقش زده بودند که آن را به اسماعیل کهرم هدیه کردند.

کهرم هم در مقابل این ابراز احساسات، گفت: من نسبت به آینده امیدوارم و گفتم که دریاچه‌ی ارومیه به حالت قبلش برمی‌گردد، چون مردان مملکت من همچون این جوانان هستند و خدمت‌گزاران آن‌ها هم من هستم.

این سخنان کهرم با هیجان و استقبال حاضران روبه‌رو شد. او سپس پیراهنی را که هدیه گرفته بود، به تن کرد.

در ادامه، از مدرسان، فعالان و دست‌اندرکاران‌ حوزه‌ی گردشگری حاضر در این مراسم تجلیل شد. سپس با حضور روسای انجمن‌های صنفی راهنمایان تور استان‌ها‌، راهنمایان برتر از استان‌های مازندران‌، سمنان‌، هرمزگان‌، تهران‌، همدان‌، کرمانشاه‌، اردبیل‌، خوزستان‌، یزد‌، فارس،‌ مرکزی‌،‌ خراسان رضوی‌، زنجان‌، آذربایجان شرقی‌، کرمان‌، بوشهر‌، البرز،‌ آذربایجان غربی و گیلان با اهدای لوح تقدیر شد.

مدیران کارگاه‌های آموزشی که در حاشیه‌ی این جشن برگزار شدند نیز همراه هیأت اجرایی کارگاه‌ها و خبرنگاران از دیگر افراد مورد تقدیر در این جشن بودند.(تورهای لحظه آخری)