sharifرییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تأسف‌بار دانستن منوی غذا در رستوران‌ها و هتل‌های ایران، گفت: چرا به جای کاپوچینو، قهوه و چای با عرقیجات سنتی و چای ایرانی از مهمان‌ها در هتل‌ها پذیرایی نمی‌شود.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، محمدشریف ملک‌زاده در مراسم افتتاح خانه‌ی گردشگری استان‌ها در سعدآباد، تغییر نکردن منوی غذای رستوران‌ها و هتل‌ها را یکی از مشکلات صنعت گردشگری دانست و اظهار کرد: بارها روی این موضوع تأکید کرده‌ام و از معاونت گردشگری می‌خواهم این کار را انجام دهد. منوی غذای هتل‌ها و رستوران‌های ما یا جوجه‌کباب است یا کوبیده، غذایی که 50 سال به‌شکل تکراری در این مراکز بوده است؛ اما اگر غذای ایرانی و سنتی به این منوها وارد شود، مطمئن باشید حتا اگر جاذبه‌های‌مان را معرفی نکنیم این غذاها عامل جذب گردشگر خواهند شد.

وی بیان کرد: اگر به جای لواشک در پلاستیک، نان تافتون و نان‌های محلی دیگر جایگزین شود، می‌توانیم در جذب گردشگر پیش‌رو باشیم.

او با بیان این‌که در کشوری مانند ترکیه هیچ جاذبه‌ای در رستوران‌ها و هتل‌ها دیده نمی‌شود و سفره‌های هفت‌رنگ تنها جاذبه‌ی آن‌هاست، گفت: ما شیرینی‌های منحصربه‌فردی را در جشنواره‌ی صدای عشایر ارائه کردیم که می‌توانست به اندازه‌ی کافی برای جذب گردشگر مناسب باشد. غذای ایرانی، شما را به خاطرات و گذشته می‌برد و طعم منحصربه‌فردی دارد، علاوه بر این، غذای روح هم هست.

او در ادامه اظهار کرد: اگر در خانه‌ی گردشگری، هفته‌های استان‌ها برگزار شود باید غذاهای سنتی در اختیار مردم قرار گیرد.

ملک‌زاده همچنین ادامه داد: وقتی من به‌عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به هتل یا رستوران می‌روم با کاپوچینو، قهوه یا چای پذیرایی می‌شوم. به نظرم این توهین است هر چیز جای خود را دارد وقتی ما عرقیجات سنتی و انواع چای ایرانی را داریم، چرا از آن‌ها استفاده نکنیم. البته من مخالف آن نوشیدنی‌ها نیستم، ولی ما ایرانی‌ هستیم و مراکز اقامتی و پذیرایی‌مان باید عرقیجات سنتی و اشربه‌های ایرانی و اسلامی را داشته باشند.

ملک‌زاده سپس خطاب به مدیران و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: باید فرصت‌ها را غنیمت شماریم. وقتی به هتل یا رستورانی می‌روید خودتان پیش‌قدم شوید و درخواست این نوشیدنی‌ها را بدهید تا آن‌ها متوجه شوند.

او در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که خانه‌ی گردشگری را مدیران و بخش خصوصی باید از آن خود بدانند، ادامه داد: ما می‌توانیم در این خانه، هفته‌های گردشگری را برگزار و آیین‌ها و رسوم اقوام مختلف سراسر کشور را اجرا کنیم. باید هر هفته در این مجموعه، شب‌های فرهنگی برگزار شوند و نیاوران ایگان در اختیار استان‌ها قرار گیرد. تمام مجموعه‌های تاریخی در اختیار بخش یا بخش‌های خصوصی قرار می‌گیرند تا سنت‌ها و آیین‌های استان‌های مختلف را معرفی کنند.

ملک‌زاده بیان کرد: فرصت کم است و فاجعه سنگین. اگر قدر لحظات را ندانیم نمی‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

معاون رییس‌جمهور همچنین به هنر منحصربه‌فرد ایرانی و ضرورت پاسداشت آن در مجموعه‌های تاریخی اشاره و اظهار کرد: ما نقاط بسیاری داریم که مغفول مانده‌اند. مثلا در استان فارس فقط به تخت جمشید می‌پردازیم در حالی که سایت‌های تاریخی منحصربه‌فردتری هم وجود دارند. در استان سیستان و بلوچستان یک اثر طبیعی بی‌نظیری به نام «گل‌فشان» وجود دارد که اگر به آن بپردازیم، در سطح‌ بین‌المللی گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

او ادامه داد: صنایع دستی را هم باید گرامی بداریم و به هنرمندان آن، نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. بسیاری از خالقان آثار صنایع دستی ناشناخته مانده و خیلی از آن‌ها به رحمت خدا رفته‌اند.

ملک‌زاده در ادامه‌ی سخنانش از مدیر کاخ – موزه‌ی نیاوران خواست موزه‌ی میراث هنر را راه‌اندازی کند و باکوچی قول داد تا بعد از نوروز این موزه راه بیفتد.

او افزود: هنرمندان در تمام عرصه‌ها از جمله موسیقی و نقاشی باید در این موزه معرفی شوند. باید جایی باشد که خلاقیت و بزرگی این هنرها در آنجا شناخته شود. این موزه از افکار بزرگان کشور تشکیل خواهد شد و آثار جمع‌آوری‌شده از بخش‌هایی مانند سینما و هنر در آن به‌نمایش درمی‌آید.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به مغفول ماندن موسیقی سنتی ایرانی – اسلامی اشاره کرد و گفت: موسیقی بازگوکننده‌ی افکار ایرانی – اسلامی ماست. ما ردیف‌های موسیقی ایرانی را ثبت جهانی کرده‌ایم. این در حالی است که خیلی از افراد، حتا آن‌هایی که در این جلسه نشسته‌اند این را نمی‌دانند.

او سپس خطاب به معاون میراث فرهنگی‌اش گفت: برگزاری آیین پاسداشت ردیف‌های موسیقی ایرانی را در دستور کار قرارد هید تا سال 92 شاهد برگزاری آن باشیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اظهار کرد: تار ایرانی منحصربه‌فرد است. عثمان خداپرست از شهرستان خواف وقتی تار می‌زد دل‌ها را به یاد خدا می‌انداخت. این فرد با 80 سال سن وقتی به کانادا رفت، دکترای افتخاری از معتبرترین دانشگاه گرفت. باید این پاسداشت برای ردیف‌های موسیقی سنتی ایران اتفاق افتد.

او سپس به ظرفیت‌هایی مانند موسیقی اصیل ایرانی که می‌تواند جایگزین موسیقی جاز و پاپ شود و همچنین فرهنگ و تاریخ ایران را که جذاب‌تر از مدرنیته برای گردشگران است اشاره کرد و ادامه داد: باید در کشور ایران اسلامی، کارناوال‌ها یا همان جشنواره‌هایی مانند جشنواره‌ی موسیقی، اقوام، فرهنگ، پوشاک و غذای ایرانی را برگزار کنیم.

ملک‌زاده گفت: باید برای نوروز 92 طوری برنامه‌ریزی کنیم که بهاری بی‌خزان برای ملت ایران باشد.