نخستین جشنواره‌ی ملی صدای عشایر ایران با حضور رییس‌جمهور از 14 بهمن‌ماه در تهران افتتاح می‌شود.

iranبه گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر جهانیان – معاون گردشگری کشور – در نشستی خبری که صبح امروز در حاشیه‌ی مراسم افتتاحیه‌ی نمایشگاه بین‌المللی هتل‌داری و گردشگری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد، درباره‌ی این جشنواره‌ی ملی توضیح داد: نخستین جشنواره‌ی ملی صدای عشایر با محورهای عشایر و انقلاب اسلامی، عشایر و جلوه‌های زندگی،‌ عشایر و تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه، عشایر و کوچ‌نشینی و عشایر و مهمان‌نوازی از شنبه (14 بهمن‌ماه) در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در فضایی به وسعت 40 هزار مترمربع برگزار می‌شود و تا 19 بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت. اختتامیه‌ی این جشنواره نیز بعدازظهر روز 18 بهمن‌ماه خواهد بود.

وی همچنین از به نمایش گذاشتن کوچ نمادین اقوام عشایر ایران در روز جمعه (13 بهمن‌ماه) خبر داد و افزود: کوچ نمادین عشایر طبق هماهنگی با پلیس، نیروی انتظامی و راهنمایی رانندگی روز جمعه از میدان ونک تا چمران (نزدیک محل برگزاری جشنواره) اجرا می‌شود. همچنین لوح ثبت ملی کوچ عشایر که پرونده‌ی آن در استان سمنان تکمیل شده است، در روز افتتاحیه‌ی جشنواره در حضور رییس‌جمهور رونمایی خواهد شد.

به گفته‌ی او،‌ این جشنواره در تقویم سازمان جهانی جهانگردی به ثبت رسیده و طالب ریفاعی – دبیر کل این سازمان – پیامی را برای جشنواره فرستاده است.

معاون گردشگری در ادامه‌ی سخنانش اظهار کرد: تلاش می‌شود صنایع دستی،‌ آیین‌های سنتی، غذا، پوشاک،‌ مراسم آیینی،‌عزاداری، عروسی و موسیقی مقامی عشایر ایران در این هفته به نمایش گذاشته شوند. علاوه بر حضور عشایر، استان‌ها نیز شب‌های فرهنگی را در این جشنواره به اجرا می‌گذارند.

جهانیان همچنین افزود: در روز افتتاحیه، اعضای ستاد برگزاری جشنواره‌ی ملی صدای عشایر و گروه‌هایی از عشایر ایرانی با حضور در مرقد امام راحل با آرمان‌های او تجدید بیعت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، جهانشاه صدیق – رییس سازمان امور عشایری – نیز در این نشست با بیان این‌که سه درصد از جمعیت کشور را عشایر تشکیل می‌دهند و 35 درصد تولیدات صنایع دستی و پنج درصد تولیدات کشاورزی به آن‌ها اختصاص دارد، گفت: جامعه‌ی عشایری در 60 درصد عرصه‌ی کشور پراکنده‌اند و جایگاه امنیتی به‌عنوان مرزداران بی‌مزد دارند.

وی ادامه داد: متأسفانه تا کنون فرصت نشده است جایگاه این جامعه معرفی شود. امیدواریم با برگزاری این جشنواره تصمیم‌گیران تدابیری را برای سامان‌دهی زندگی آن‌ها بیندیشند و نمایندگان مجلس نیز برای تنظیم اعتبار و بودجه‌ی مختص به جامعه‌ی عشایر اقدام کنند.

او در عین حال اظهار کرد: دیدگاه‌های مختلفی درباره‌ی یک‌جانشینی یا کوچ عشایر وجود دارد؛ اما سیاست سازمان امور عشایری نشأت‌گرفته از سیاست دولت، یعنی سامان‌دهی زندگی عشایر ایران است؛ ما بنا نداریم به آن‌ها تحمیل کنیم چگونه زندگی کنند. امیدواریم با کوچ نمادین عشایر در تهران این جامعه‌ی ناشناخته بیشتر به مردم معرفی شود.

به گزارش ایسنا، محمد حضرتی – دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره‌ی ملی صدای عشایر ایران – نیز به اجرای برنامه‌هایی مانند موسیقی خاص بانوان عشایر، مادرانه‌ها و لالایی‌ها، نمایش یادمان‌های معنوی و مشاهیر و چهره‌های ماندگار عشایر، شهدای آن‌ها و پژوهشگران عشایر در کنار نمایش آیین‌های رایج در ایلات اشاره کرد و همچنین از اجرای مراسم ازدواج 110 زوج از میان عشایر در جریان برگزاری این جشنواره خبر داد.

در ادامه‌ی این نشست، احمدی – مدیرکل مطالعات سازمان امور عشایر – نیز درباره‌ی نمایش نمادین کوچ عشایر در پایتخت اظهار کرد: این مراسم 13 بهمن‌ماه از ساعت 13 تا 17 از میدان ونک تا چمران اجرا می‌شود و از نمادهای مختلف زندگی عشایر مانند دام، حیوانات باربر مانند اسب و شتر در این حرکت استفاده خواهد شد. در کنار این مراسم، نوای موسیقی عشایر نیز به صدا درخواهد آمد.

صدیق – رییس سازمان امور عشایری -نیز در پاسخ به این پرسش که آیا دامی که در نمایش کوچ عشایر استفاده خواهد دش،‌ در تهران نگهداری می‌شود، بیان کرد: ورود و خروج دام زنده به‌گونه‌ای تنظیم شده است که بعد از اجرای کوچ نمادین بازگردانده شوند. این فقط یک حضور است و قرار نیست این دام در تهران نگهداری شود.

به گزارش ایسنا، یحیی رحمتی – معاون صنایع دستی کشور – نیز با اشاره به غرفه‌های صنایع دستی که در این جشنواره برپا می‌شوند،‌ گفت: دو سالن از مجموعه فضای جشنواره به صنایع دستی اختصاص دارد و 450 غرفه برپا خواهند شد و از آن میان، 180 غرفه به تولیدات زنده‌ی عشایری اختصاص می‌یابد. قرار است هنرمندان با لباس‌های سنتی و محلی در این نمایشگاه حضور یابند. برای حضور در این نمایشگاه 600 هنرمند که بیشتر آن‌ها در حوزه‌ی تولید صنایع دستی عشایری فعالیت دارند، شناسایی شده‌اند.

او افزود: تلاش شده است اقامت عشایر شرکت‌کننده در این جشنواره مشکلی نداشته باشد.

به گزارش ایسنا،‌ ساعت بازدید از نخستین جشنواره‌ی ملی صدای عشایر ایران از 14 تا 21 در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خواهد بود.