touristha

نوروز و آداب و سنن این عید بزرگ ایرانیان در مراسمی به مهمانان خارجی در مالزی معرفی شد.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، رایزنی فرهنگی ایران در مالزی با برگزاری مراسمی، عید بزرگ ایرانیان را به مهمانان خارجی از جمله دیپلمات‌ها و همسران سفرای کشورهای مختلف معرفی کرد. (تور نوروز)

در این مراسم که در محل رایزنی فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد، دیپلمات‌ها، سفرا، همسران سفرای کشورهای مختلف و مهمانان مالزیایی و همچنین ایرانیان مقیم مالزی حضور داشتند.

مزرجی – مسئول بخش خانواده‌ی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی – در این مراسم گفت: ما از چند ماه پیش معرفی فرهنگ ایران را آغاز کرده‌ایم. از آنجا که ایرانیان زیادی در مالزی زندگی می‌کنند، تصمیم گرفتیم کاری کنیم که میزبان و مهمان از فرهنگ همدیگر شناخت بیشتری پیدا کنند تا بتوانند تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشند.

وی اظهار کرد: در برنامه‌ی اول، شب یلدا را به مردم مالزی معرفی کردیم و حالا هم با این برنامه، برای معرفی نوروز به مهمانان خارجی تلاش می‌کنیم. ما فکر کردیم که معرفی نوروز به مهمانان خارجی را با همکاری ایرانیان مقیم مالزی انجام دهیم و استقبال خوبی نیز از این برنامه شد.

او به برگزاری مسابقه‌ی سفره‌ی هفت‌سین در کنار این برنامه اشاره کرد و افزود: طبق فراخوانی که برای برگزاری مسابقه‌ی سفره‌ی هفت‌سین داده شده بود، نمایندگانی از میان مردم آثار شرکت‌کننده‌ها را داوری کردند و در نهایت، سه سفره به‌عنوان سفره‌ی برتر انتخاب شدند. علاوه بر این، دانشجویان دانشگاه‌های مختلف آثار هنری خود را در این محل در معرض دید عموم قرار دادند و بخشی از مبلغ فروش این آثار به موسسه‌های خیریه تعلق خواهد گرفت.

علی‌اکبر ضیایی – رایزن فرهنگی ایران در مالزی – نیز گفت: به‌منظور ایجاد نشاط و روحیه‌ی همکاری بین ایرانیان مقیم مالزی، اقدام به برگزاری مسابقات هفت‌سین کردیم که این برنامه مصادف بود با روز نیکوکاری در ایران و ما از شرکت‌کنندگان خواسته بودیم تا درصدی از فروش آثار خود را شامل مواد غذایی و آثار هنری برای یتیم‌ها و مستمندان اختصاص دهند.

وی بیان کرد: در این برنامه تعدادی از دیپلمات‌ها، سفرا و همسران سفرا شرکت کرده بودند و زمینه‌ی بسیار خوبی برای معرفی ایرانیان و فرهنگ و آداب و رسوم آن‌ها فراهم شد.

او هلند، کرواسی، عراق، سوریه و افغانستان را از جمله کشورهایی دانست که در این مراسم نمایندگان آن‌ها حضور داشتند.

ضیایی مشارکت ایرانیان در این برنامه را خیلی خوب توصیف کرد و افزود: این نشان می‌دهد که ظرفیت برای کار فرهنگی در مالزی چه در میان بومی‌های مالزی و چه در میان ایرانیان مقیم بالاست و اگر توجه به مسائل فرهنگی داشته باشیم می‌توان نتایج خوبی کسب کرد.

آشنایی مهمانان با ایران و موقعیت جغرافیایی و اجتماعی، شرایط جوی و فصول در ایران، قومیت‌های ساکن در ایران، آشنایی با سفره‌ی هفت‌سین و اجزای آن و همچنین آشنایی با حاجی‌فیروز از جمله بخش‌های این مراسم بود.