هر سال میلیون‌ها ژاپنی به فرانسه سفر می‌کنند تا شهر پاریس را از نزدیک ببینند. تصوری که آنها از پاریس دارند خیابان‌های سنگ‌فرش شده با ساختمان‌های زیبا و مردمی با فرهنگ است. اما به محض اینکه ژاپنی‌ها پایشان به این شهر می‌رسد دچار شوک بزرگ به نام سندروم پاریس می‌شوند.
japanآنچه ژاپنی‌ها از پاریس در ذهن خود ساخته بودند کاملاً متفاوت با شهری است که در آن قدم گذاشته‌اند و برای همین دچار سردرگمی می‌شوند. سردرگمی‌ای که آنقدر شدید است که حتی روی روان ژاپنی‌ها نیز تاثیر بد می‌گذارد. اما واقعاً چه چیزی باعث می‌شود تا ژاپنی‌ها نیز تاثیر بد می‌گذارد. اما واقعا چه چیزی باعث می‌شود تا ژاپنی‌ها دچار سندروم پاریس شوند.
طبق تحقیقاتی که روان‌شناسان روی مبتلایان به این بیماری انجام داده‌اند مشخص شده که مبتلایان به سندروم پاریس دچار نوعی نگرانی می‌شوند که نشانه‌های روانی و فیزیکی دارد و در افراد گوناگون متفاوت است.

یکی از دلایل این بیماری شوک فرهنگی است که به ژاپنی‌ها وارد می‌شود. معمولا ژاپنی‌ها انسان‌های محافظه‌کاری هستند که در رفتار‌شان با دیگران بسیار احتیاط می‌کنند و این در حالی است که رفتار پاریسی‌ها کاملاً با آنها متفاوت است و از این رو سد فرهنگی بزرگی بین آنها قرار دارد که هیچ وقت برداشته نمی‌شود.
گروهی از مبتلایان به سندروم پاریس بعد از یک بار سفر به این شهر همیشه از رفتن دوباره به آنجا هراس دارند و تا مدت‌ها دیگر به پاریس سفر نمی‌کنند عده‌ای دیگر به محض اینکه پایشان به پاریس می‌رسد دچار سرگیجه، توهم، تعرق زیاد و افسردگی می‌شوند. بنا به گزارش‌های موجود در سال 2011 سندروم پاریس در مورد 6 توریست به حدی شدید بود که آنها هنوز چند روزی از سفرشان نگذشته بود که برای مداوا به کشورشان بازگردانده شدند.

 کشف بیماری سندروم پاریس

20 سال پیش یک روان‌شناس ژاپنی به نام پروفسور «هیروآکی اوتا» که در فرانسه زندگی می‌کرد نشانه‌های یک بیماری روانی عجیب و ناشناخته را در توریست‌هایی که برای سفر به پاریس آمده بودند مشاهده کرد.

هر سال عده‌ای از توریست‌هایی که به پاریس سفر می‌کردند دچار افسردگی می‌شدند و به پرفسور اوتا مراجعه می‌کردند.

پروفسور بعد از انجام تحقیقات روی بیماران خود متوجه شد که اکثر آنها ژاپنی هستند و به این ترتیب بیماری سندروم پاریس که مختص ژاپنی‌ها بود را کشف کرد. طبق آمار رسمی هر سال از میان تمام ژاپنی‌هایی که به پاریس سفر می‌کنند 12 نفر‌شان به سندروم پاریس دچار می‌شوند و جالب اینجاست اکثر زنانی که در دهه 30 سالگی زندگی خود به سر می‌برند به این سندروم دچار می‌شوند. جالب اینجاست که سفارت ژاپن خط آنلاینی را به صورت 24 ساعته باز نگه داشته تا اگر ژاپنی‌ای دچار سندروم پاریس شد و درخواست کمک کرد، او را یاری کند. هرچند در زمان سفر راه‌های درمان زیادی برای آنها پیشنهاد می‌شود اما به گفته روان‌شناسان تنها راه درمان مبتلایان به سندروم پاریس بازگشت به کشور ژاپن است.