sad

خانه‌ی طبیعت‌گردان ایران، عصر روز گذشته در یکی از ساختمان‌های مجموعه تاریخی فرهنگی سعد‌آباد افتتاح شد.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، این خانه در محل قبلی موزه‌ی نابینایان مجموعه‌ی سعدآباد که از مدت‌ها پیش غیرفعال بود، راه‌اندازی شد و قرار است پاتوقی برای طبیعت‌گردها باشد تا فعالیت‌های آموزشی، تحقیقاتی و دورهمی‌های خود را در آنجا داشته باشند.

البته درحالی‌که محمدشریف‌ ملک‌زاده رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه این خانه قول داد که تمام امور اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند و مسئولیت این خانه‌ها را به آن‌ها بدهد؛ ولی خانه طبیعت‌گردی همچنان با مدیریت اداره کل طبیعت‌گردی و سعدآباد اداره می‌شود.

منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه‌ی خانه طبیعت‌گردی با بیان این‌که بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی جهانگردی، بیش از 50 درصد گردشگران دنیا،‌ طبیعت‌گرد هستند، بنابراین باید به جاذبه‌های طبیعی کشور توجه نشان دهیم، گفت: طبیعت‌گردها چهارمین دسته از گردشگرانی هستند که به ایران وارد می‌شوند و قبل از آن‌ها، گردشگران به ترتیب اولویت،‌ به انگیزه‌ی زیارت، درمان و دیدن آثار تاریخی و باستانی به ایران سفر می‌کنند.

او در عین حال تاکید کرد: باید با هم‌اندیشی و همفکری میان بخش خصوصی، کارشناسان و نخبه‌های حوزه‌ی طبیعت‌گردی، مطالعات کاربردی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در ایران صورت گیرد.

جهانیان با بیان این‌که برنامه‌های طبیعت‌گردی باید بر اساس سه محور علمی، اجتماعی و اقتصادی تدوین شود، افزود: در محور علمی لازم است؛ شناختی را از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اکوسیستم‌های طبیعی داشته باشیم و از آن‌ها صیانت و حفاظت کنیم.

وی اضافه کرد: در محور اجتماعی ضمن توجه به احترام گذاشتن به سنت‌ها، آداب و رسوم جوامع میزبان، لازم است به طبیعت که عرصه‌ی زندگی این جوامع به حساب می‌آید، توجه نشان دهیم و از حضور آن‌ها برای توسعه‌ی گردشگری استفاده کنیم.

معاون گردشگری ادامه داد: در حوزه‌ی اقتصادی باید این جوامع را در برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت شریک بدانیم تا به ایجاد اشتغال پایدار در جوامع محلی منجر شویم.

به گزارش ایسنا،‌ در ادامه‌ی این مراسم، پرویز بختیاری کارشناس اکوتوریسم و پرنده‌نگری در سخنانی به ظرفیت‌های پرنده‌نگری در ایران و بویژه شهر تهران پرداخت و گفت: پرنده‌نگری یکی از پرطرفدارترین و پردرآمدترین شاخه‌های طبیعت‌گردی است. بنابراین باید به این حوزه‌ی مغفول در کشور بیشتر بپردازیم.

او سپس به تنوع پرندگان در شهر تهران اشاره کرد و افزود: تاکنون بیش از 148 گونه پرنده‌ی وحشی در تهران شناسایی کرده‌ایم. کوچکترین پرنده‌ی خاورمیانه و ایران را با نام «تاج طلایی» در تهران می‌توانیم مشاهده کنیم و این یک ارزش به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: گاه در تهران با پرنده‌های مهاجر و عبوری مواجه می‌شویم که آن‌ها را در پارک‌های دارای دریاچه می‌توانیم ببینیم. تهران چهار نوع گنجشک دارد و هر چه «توکا» در ایران وجود دارد، در تهران هم دیده می‌شود. ضمن آن‌که هفت نوع «سره» را هم در تهران می‌توان دید.

به گفته‌ی بختیاری، چند وقت دیگر سروکله «بلبل هزار دستان» هم که از آفریقا مهاجرت می‌کند، در تهران پیدا می‌شود.

این کارشناس پرنده‌نگری با بیان این‌که باید از چنین ظرفیتی برای جذب گردشگران استفاده کنیم، گفت: گروه خاصی در دنیا به پرنده‌های شکاری علاقه‌ی زیادی دارند و ممکن است ما تعدادی از آن‌ها را در تهران ببینیم، فقط کافی است برنامه‌ریزی داشته باشیم تا علاقمندان را به این شهر جلب کنیم.

او سپس به منابع مکتوبی که درباره‌ی پرنده‌نگری سال‌هاست در دست تهیه قرار دارد، اشاره کرد و گفت: در تهیه‌ی هیچ یک از این منابع مکتوب ردپای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دیده نمی‌شود. دلیل آن این است که بخش خصوصی راه خود را می‌رود و بخش دولتی هم راه خود را. باید این تعامل و همکاری بین این دو بخش بیشتر شود.