cow

«پایداری امنیتی در تمام غارهای گردشگری کشور کم است و اقدامات امنیتی باید در همه‌ی آن‌ها انجام شود.»

این تأکید محمدجواد بلورچی – مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات زمین‌شناختی، زیست محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی – است که به‌تازگی گزارشی از وضعیت غار «نخجیر» در استان مرکزی به کارگروه غارشناسی کشور ارائه کرده است.

او با بیان این‌که تمام غارها روی گسل قرار دارند،‌ اظهار کرد: مخاطرات در دیگر غارهای کشور مخصوصا آن‌هایی که گردشگری هستند و تردد به آن‌ها زیاد انجام می‌شود، کمتر از چال «نخجیر» نیست،‌ حتا غار پربازدیدکننده‌ای مانند «علی‌صدر» یا «قوری‌قلعه» و «یخ‌مراد» پایداری زیادی از نظر امنیتی ندارند.

وی تأکید کرد:‌ باید تمام هشدارها به بازدیدکنندگان از غارها داده شود و ضوابط مدیریت بحران نیز پیش از ورود گردشگران تعیین شود. همچنین امکانات امدادی، مانند کلاه ایمنی و برق اضطراری در دسترس باشد.

بلورچی ادامه داد:‌ آنچه سبب بررسی وضعیت غار نخجیر در کارگروه غارشناسی کشور شد،‌ گزارش‌های مربوط به شرایط این غار بود که روی گسل حساسی واقع شده‌ است که به دقت نظر بیشتری نیاز داشت؛ ولی این توجه فقط مخصوص نخجیر نیست، ما فقط این غار را با دقت بیشتری بررسی کردیم و نمی‌توان گفت وضعیت بقیه‌ی غارها بهتر است.

او در ادامه‌ی سخنانش خطاب به افرادی که در تعطیلات نوروزی‌، قصد دیدن غارهای کشور را دارند‌، گفت: غار، پاساژ نیست و باید لباس متناسب با محیط آن را همراه داشت. غار محل خوردن و آشامیدن هم نیست و بازدید از آن با هدف دیگری انجام می‌شود.

این کارشناس زمین‌شناسی، تأمین امنیت و تعیین زمان ماندگاری و تعداد بازدیدکنندگان را امری لازم برای تمام غارها دانست و در ادامه درباره‌ی اقدامات امنیتی که در غار نخجیر قرار بود انجام شود و به همین خاطر آن را برای مدتی تعطیل کنند تا آسیبی به بازدیدکنندگان نرسد، اظهار کرد: گزارش‌ها زمین‌شناسی به کارگاه غارشناسی کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحویل داده شده، ولی انجام این کار فنی‌، منتظر تأمین اعتبارات است.

کارگروه غارشناسی در آخرین جلساتش که چند ماه از آن می‌گذرد، با بررسی وضعیت غار نخجیر با توجه به گزارش‌های گروه زمین‌شناسی و فنی، به این نتیجه رسید که این غار به‌دلیل آسیب‌هایی که به دیواره‌ی داخلی آن وارد شده است و همچنین ترک‌های ایجادشده‌ی ناشی از انفجارهای قدیمی، به انجام یکسری اقدامات امنیتی نیاز دارد. به همین منظور باید ورود و خروج برای مدتی محدود و کنترل شود تا اقدامات ایمن‌سازی در غار انجام شود.