یکی از جاذبه گردشگری شهر «رم» با کمک بخش خصوصی مرمت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، «چشمه آرزوها» در قلب شهر تاریخی رم، پایتخت ایتالیا که در شرایط نامناسبی قرار دارد، در آینده نزدیک با کمک بخش خصوصی مرمت می‌شود.

romبه گزارش هریتیج‌کی، این چشمه که در کنار «واتیکان» و بنای تاریخی «کلزیوم» قرار دارد و یکی از سه جاذبه اصلی گرشگری رم محسوب می‌شود، یک حوض بزرگ به همراه مجسمه چندین انسان سوار بر اسب دارد که در قرن 18 میلادی ساخته شده‌اند.

در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش بودجه نگهداری از آثار تاریخی ایتالیا، صدماتی به چشمه آرزوها وارد شده که از آن جمله می‌توان به جدا شدن بخش‌هایی از آن اشاره کرد.

مقامات شورای شهر رم نیز با اشاره به کاهش چشمگیر بودجه‌ این شورا در ماه‌های اخیر، تنها راه حفاظت از بناهای تاریخی این شهر را کمک گرفتن از بخش خصوصی می‌دانند. در همین حال یک شرکت طراحی لباس آمادگی خود را برای مرمت و بازسازی این بنای تاریخی با هزینه سه میلیون دلاری اعلام کرده است.

در این شرایط پروژه‌ی مرمت «کلزیوم» با حمایت مالی شرکت تولید کفش که مالک آن خود را یکی از علاقه‌مندان به آثار تاریخی ایتالیا می‌داند، از ماه دسامبر با هزینه‌ای بیش از هشت میلیون یورو در قالب برنامه‌ای 30 ماهه آغاز شده است.

آخرین پروژه مرمت کلزیوم 73 سال پیش انجام شده و زیباترین کلزیوم ایتالیا و از مقاصد برتر گردشگری این کشور محسوب می‌شود که در سال 70 بعد از میلاد و در زمان فرمانروایی یکی از امپراتورهای تمدن رم باستان به نام «وسپاسیان» احداث شده و سپس در سال‌های بعد توسط «تیتوس»، پسر «وسپاسیان» گسترش یافت.

مدتی قبل نیز یک شرکت تولیدکننده پوشاک آمادگی خود را برای مرمت و بازسازی پل مشهور «دیالتوی» شهر تاریخی ونیز اعلام کرد. این در حالیست که دولت ایتالیا هنوز موفق به پیداکردن یک حامی مالی یرای مرمت شهر تاریخی پمپی نشده که در شرایط ناگواری قرار دارد و چند ماه قبل بخشی از یک دیوار تاریخی این شهر که حدود دو متر طول داشت فرو ریخت و با این حساب، تعداد آثار تاریخی تخریب شده در پمپی طی دو سال اخیر به عدد شش رسید.

در ماه‌های گذشته تعدادی از مقامات سازمان یونسکو از احتمال قرار گرفتن نام پُمپی در فهرست میراث جهانی در خطر این سازمان خبر دادند. در این شرایط، یکی از کارشناسان سازمان یونسکو، رطوبت شدید، بارش باران‌های شدید، سست شدن داربست‌ها و کاهش بودجه‌ی نگهداری و مرمت را مشکلات اصلی پمپی دانسته‌ که این دلایل موجب وارد شدن خسارات زیادی به این شهر تاریخی در سالهای اخیر شده است.

کارشناسان بارها نسبت به شرایط بحرانی این شهر تاریخی هشدار داده و دولت ایتالیا را به بی‌کفایتی در زمینه‌ی حفظ و حراست از میراث تاریخی این کشور متهم کرده‌اند و خواستار اختصاص بودجه کافی برای این امر شده‌اند.

البته بسیاری از مردم ایتالیا انعقاد قرارداد با شرکت‌های تجاری برای محافظت از آثار تاریخی را نوعی تحقیر این آثار دانسته و با آن مخالف هستند.