safariیک گردشگر فرانسوی با ماشین عجیب خود که برای گمرک ایران کمتر شناخته شده، به کشور ما آمده است تا از شمال تا غرب و جنوب را ببیند و بعد هم مسیری را برای تورهای «سافاری» طراحی کند.

این گردشگر، کارشناس یک شرکت بزرگ گردشگری فرانسوی است که طراحی و اجرای تورهای رالی و سافاری در دنیا، از مهم‌ترین تخصص‌های آن به‌شمار می‌آید.

او همراه یک راهنمای تور ایرانی، سوار بر ماشینی که به یک کاروان شباهت دارد، 20 روز در ایران خواهد بود. آن‌ها از مرز بازرگان به کشور وارد شده‌اند و پس از دیدن تبریز، تکاب، همدان، ماسوله، رشت، کلاردشت، مرزن‌آباد، تهران، دامغان، جندق، کویر مصر، اصفهان، یزد و شیراز به بنادر سیراف، خمیر و بندرعباس می‌روند و از راه خلیج فارس، ایران را به مقصد شارجه ترک می‌کنند تا از آنجا به فرانسه بازگردند. این مسیری است که به احتمال زیاد، تورهای سافاری بعدی هم از آن گذر خواهند کرد.

ابراهیم پورفرج – مدیر شرکت گردشگری که مسوول اجرای این برنامه در ایران است – در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این برنامه توسط نماینده‌ی یک شرکت گردشگری فرانسوی با هدف شناسایی مسیر برای اجرای تورهای سافاری در ایران اجرا می‌شود، چون قرار است از تابستان امسال، گروه‌های سافاری اروپایی در ایران برنامه اجرا کنند.

او ادامه داد: این گروه کوچک که به نوعی پیش‌قراول تورهای بعدی است، مسیر فرانسه تا ایران را در مدت 40 روز طی کرده و قرار است 20 روز را در ایران به‌عنوان مقصد پایانی سفر بگذراند و در ادامه، از راه آبی و با کشتی به فرانسه بازگردد.

وی اظهار کرد: آن‌ها در این مدت ضمن گشت و گذار، مسیر و نقاط خاص را برای کمپینگ تورهای سافاری که در آینده به ایران می‌آیند، شناسایی و مشخص می‌کنند. این شرکت تلاش می‌کند قبل از اجرای هر تور سافاری و رالی، چنین کاری را انجام دهد تا هنگام اجرای برنامه‌ی اصلی، مشکلی برای گردشگران پیش نیاید و تنوع هم در مسیر ایجاد شود.

او با بیان این‌که این شرکت اروپایی سال‌های زیادی است تور سافاری در ایران اجرا می‌کند و سال قبل هم دو تور رالی و سافاری در کشور ما برگزار کرد افزود: ما زحمت زیادی کشیدیم تا ایران را در مسیر تورهای سافاری این شرکت قرار دهیم؛ ولی متأسفانه هرچه ما تلاش می‌کنیم، برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها با برخوردهای غیراصولی راه را سخت‌تر می‌کنند.

وی با اشاره به مشکلی که گمرک در مرز بازرگان برای ورود این خودرو به ایران ایجاد کرد، گفت: گمرک مرز بازرگان به‌دلیل این‌که این خودرو به آنتن ماهواره‌یی که کاربردش برای GPS و اینترنت است مجهز بود، یک شب آن را در مرز متوقف کرد که پس از رایزنی و کمک مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی، سرانجام این ماشین ساعت سه بامداد از توقیف خارج شد.

رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران اضافه کرد: به‌نظر می‌رسد قوانین راحتی برای گردشگرانی که با وسایل نقلیه‌ی خود می‌خواهند به ایران سفر کنند وجود ندارد. در حالی که انتظار می‌رود مسوولان دست‌ کم برای ورود خودروهای گردشگری به کشور با آن‌ها همراه‌تر باشند.