اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با صدور بخشنامه‌ای به تمام دفاتر خدمات مسافرتی، بر لزوم رعایت «شئونات اسلامی» در تورهای تابستانی و عید فطر تأکید کرد.

بهانه‌ی صدور این بخشنامه، اتفاقی بود که در تعطیلات نوروز امسال افتاد. محمد کرمی – مسوول واحد نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران – در این‌باره به خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری ایسنا، توضیح داد: در تعطیلات نوروز که همزمان با ایام فاطمیه بود، برخی آژانس‌های گردشگری، مسافران‌شان را در سفر خارج از کشور، در هتل‌هایی اسکان دادند که محل اجرای کنسرت‌های غیرموجهه بود. ما از قبل این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم و توصیه‌های لازم هم شده بود؛ اما این آژانس‌ها توجهی نشان ندادند. بنابراین اعمال مقررات شد و آژانس‌های متخلف برای سه‌ماه تعلیق شدند.

او با اشاره به بخشنامه‌ای که به‌مناسبت فرا رسیدن تعطیلات عید فطر و دور جدید سفرهای تابستانی صادر شده است، گفت: نظارت ما روی تورها، دائمی است؛ ولی در شرایط خاص، این نظارت‌ها تشدید می‌شود که تعطیلات عید فطر نیز مشمول این شرایط خاص است. بر همین اساس، بخشنامه‌ای به تمام دفاتر خدمات مسافرتی ابلاغ شده که موازین و مقررات موجود در یک تور را رعایت کنند، چون در غیر این صورت، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

کرمی با بیان این‌که تأکید اصلی این بخشنامه بر رعایت شئونات اسلامی در تورهای گردشگری است، اظهار کرد: مسافر ایرانی در سفرهای خارجی، نقش سفیر ایران را بازی می‌کند، پس باید موازین و شعائر اسلامی را رعایت کند، برای همین هم به مجریان تور در این‌باره تأکید جدی شده که در صورت بروز تخلف، حتما با آن‌ها برخورد می‌شود. علاوه‌ بر این، ما در این بخشنامه از آژانس‌های مسافرتی خواسته‌ایم، همه‌ی شرایط تور را طبق قوانین و قراردادهای موجود رعایت کنند تا از میزان شکایت مسافران کاسته شود.

او در ادامه با بیان این‌که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به‌محض ابتلاء مجریان به تخلف، مکلف به رسیدگی است، افزود: در گذشته، اگر در توری کاستی و تخلفی رخ می‌داد، هیچ مسوولیتی متوجه راهنمای تور یا مدیران فنی آژانس نبود و فقط مدیر دفتر موظف به پاسخگویی بود؛ اما حالا راهنما و مدیر فنی نیز درگیر موضوع می‌شوند و باید پاسخگوی اتفاقاتی باشند که در تور تحت نظر آن‌ها رخ می‌دهد.

کرمی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان همچنان نظارت ثانویه را در دستور کار دارد و پس از بروز تخلف و اعلام گزارش، وارد عمل می‌شود و برخورد پیشگیرانه ندارد تا نیروی انتظامی وارد عمل نشود؟ توضیح داد: سازمان طبق آیین‌نامه‌های موجود، پس از بروز تخلف می‌تواند وارد عمل شود، از سوی دیگر اداره اماکن و نیروی انتظامی وظایف تعریف‌شده‌ای در این زمینه دارند که به‌محض مشاهده‌ی تخلف، مطابق وظیفه، برخورد می‌کنند. علاوه‌ بر این، میان نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، هماهنگی وجود دارد که هریک را به انجام وظایف خود مکلف می‌کند.