ski

14 اتریشی و آلمانی به ایران آمده‌اند تا در کوه‌های ایران wild ski (اسکی وحشی) را تجربه کنند. تجربه‌ای که خیلی از کوهنوردان و اسکی‌بازان دنیا از آن غافل‌اند.

مهرداد اعتمادی که مترجم این گروه از گردشگران اتریشی و‌ آلمانی است، درباره‌ی آن‌ها به خبرنگار ایسنا توضیح داد: آن‌ها تقریبا یک گروه دوستی از اسکی‌بازان حرفه‌یی اتریشی و آلمانی هستند که در کوه‌های زیادی به‌صورت حرفه‌یی اسکی کرده‌اند و حالا به ایران آمده‌اند تا این تجربه‌ را در قله‌های علم‌کوه و دماوند هم داشته باشند.

به گفته‌ی او، در این گروه، سه راهنمای حرفه‌یی کوه و اسکی کوهستان (Alpine tour) همراه پسران‌شان که آن‌ها هم تصمیم دارند، مربی کوه و اسکی شوند و یک مربی زن همراه همسرش حضور دارند. البته در میان این کوهنوردان و اسکی‌بازان، یک مهندس بازنشسته‌ی فیزیک اتمی و مهندس لوله‌کش صنعتی نیز هست.

وی ادامه داد: آن‌ها قرار است 10 روز در ارتفاعات علم‌کوه و دماوند اسکی کنند و در ادامه، شش نفر از آن‌ها در ایران می‌مانند تا اصفهان و شیراز را هم ببینند.

اعتمادی گفت: هیچ‌کدام از آن‌ها قبلا به ایران نیامده‌اند و تصورشان از ایران آن چیزی بود که رسانه‌های‌شان تا به حال تبلیغ کرده‌ است. آن‌ها حتا فکر نمی‌کردند ایران کوه‌های برفی داشته باشد و تصور می‌کردند، ما هم مثل کشورهای عربی، فقط کویر داریم.

وی اظهار کرد: برخی از آن‌ها از دوستان‌شان که قبلا به ایران آمده بودند، از کشور ما و کوه‌های آن شنیده بودند. عکس‌ها و مقاله‌هایی را هم از این کوه‌ها در اینترنت پیدا کرده بودند و تصمیم گرفتند تجربه‌ی اسکی و کوهنوردی را در ایران، بدون توجه به اخبار منفی رسانه‌های‌شان داشته باشند. همچنین بعضی از آن‌ها اطلاعاتی از تاریخ و ادبیات ایران داشتند و می‌خواستند به کشور ما سفری داشته باشند.

این راهنمای تور در حالی‌ که گروه همراهش اکنون در نیمه‌ی سفر است و فعلا اسکی کامل در علم‌کوه را انجام داده است، ادامه داد: آن‌ها وقتی به علم‌کوه رفتند بسیار متعجب شدند و معتقد بودند این منطقه از کوه‌های اروپا و سوییس چیزی کم ندارد و از اسکی کردن در این منطقه بسیار لذت بردند.

وی بیان کرد: آن‌ها قبلا هم به کوه‌های آرارات در ترکیه رفته بودند؛ ولی از پذیرایی در آنجا با وجود آن‌که گردشگران زیادی در مقایسه با ایران دارد، چندان راضی نبودند؛ ولی از سفر به ایران رضایت بیشتری دارند. با این وجود، متأسفانه تبلیغات درباره‌ی کوه‌های ایران وجود ندارد، در حالی که اسکی‌بازان و کوهنوردان حرفه‌یی می‌توانند تجربه‌های شگفت‌انگیزی را در ایران داشته باشند.

او توضیح داد: wild ski یا اسکی وحشی و خارج از پیست،‌ نوع پیچیده‌ای از اسکی است که در ارتفاعی فراتر از پیست کوبیده‌شده و از بالای قله، روی برف‌های وحشی و نکوبیده انجام می‌شود و باید در اجرای آن تخصص داشت، حرفه‌یی بود و همه‌ی تکنیک‌های اسکی را دانست که اتفاقا ایران کوه‌های مناسبی برای این نوع اسکی دارد.

اعتمادی در ادامه‌ی سخنانش به واکنش این گردشگران نسبت به زباله‌هایی که در طبیعت ایران ریخته شده است، اشاره و اضافه کرد: زباله‌های پخش‌شده در طبیعت ایران موضوع تأسف‌برانگیزی از نظر این گردشگران اروپایی است، چراکه آن‌ها خودشان از حامیان محیط زیست در آلمان و اتریش هستند و هنگام کوهنوردی هم زباله‌هایی را که می‌دیدند جمع می‌کردند و برای‌شان سوال بود چرا ایرانی‌ها که این‌قدر مردم خوبی هستند، در طبیعت آشغال می‌ریزند، دست کم می‌توان کنار جاذبه‌های گردشگری زباله‌ها را رها نکرد.