tourism

سایت معتبر گردشگری «سیلیکون تراول» در گزارشی به معرفی 10 کشور گردشگردوست جهان پرداخته است.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، سایت معتبر گردشگری «سیلیکون تراول» که یکی از منابع اصلی در رده‌بندی‌های صنعت گردشگری محسوب می‌شود‌، در گزارشی به معرفی 10 کشور گردشگردوست جهان در در سال 2013 پرداخته است.

* ایسلند‌

کشور اروپایی ایسلند که از سردترین کشورهای جهان محسوب می‌شود‌، به دلیل رسوم ویژه مردم آن در پذیرایی از میهمانان تازه‌وارد با شیوه‌های خاص، مقصد نخست گردشگردوست جهان در سال 2013 لقب گرفته است. تعداد گردشگران این کشور طی سال‌های اخیر روند صعودی داشته و پیش‌بینی می‌شود ایسلند در سال جاری میزبان بیش از یک میلیون گردشگر باشد که بیشتر آن‌ها از کشورهای نیوزیلند، آمریکا، روسیه، هلند، آلمان، فرانسه و انگلیس خواهند بود. در آمدهای حاصل از صنعت گردشگری در سال‌های اخیر حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایسلند را به خود اختصاص داده است. در این شرایط دولت ایسلند قصد دارد تا این کشور را میزبان سالانه دو میلیون گردشگر در سال 2020 کند.

* نیوزلند

کشور نیوزلند که در سال‌های اخیر به دلیل فیلمبرداری بخشی‌هایی از دو فیلم «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» در پارک‌های ملی آن شهرت جهانی یافته، در رده‌بندی کشورهای گردشگردوست جهان در رتبه دوم قرار گرفته است. در این راستا از مدت‌ها قبل بسیاری از مکان‌هایی که گردشگران در آنها توقف دارند با نمادهایی از دو فیلم «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» تزیین شده که از آن جمله می‌توان به تزیین فرودگاه شهر ولینگون (مقصد نخست گردشگری نیوزلند) با مجسمه‌های شخصیت‌های خیالی این دو فیلم اشاره کرد. از سوی دیگر در مکان‌های مختلفی که هر دو فیلم در آنها فیلمبرداری شده‌اند با نصب تابلوهایی به گردشگران معرفی می‌شوند. در حال حاضر بیشتر گردشگران نیوزلند از کشورهای انگلیس و استرالیا هستند، هرچند که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده گردشگران بیشتری به این کشور سفر کنند.

* مراکش

همگان کشور مراکش را که از معماری خاص و غذاهای لذیذ برخوردار است، به عنوان یک مقصد گردشگری مطلوب می‌شناسند. این کشور ساحلی که از معماری خاصی بهره می‌برد، در رده‌بندی ما به عنوان یک کشور گردشگردوست در رتبه سوم قرار گرفته و کارشناسان آینده صنعت گردشگری مراکش در شمال آفریقا را به دلیل داشتن آب‌وهوای مطلوب مدیترانه‌ای و مردم خون‌گرم درخشان می‌دانند. از مراکش همواره به عنوان کشوری زیبا در قاره آفریقا با ثبات سیاسی بالا و جاذبه‌های گردشگری متنوع نام برده می‌شود و طی سال‌های اخیر نیز با اجرای سیاست صدور ویزای 90 روزه گردشگری در فرودگاه‌های این کشور، گردشگری آن رشد چشمگیری یافته است.

* مقدونیه

مقدونیه که در رده‌بندی کشورهای گردشگردوست جهان در رتبه چهارم قرار گرفته، به دلیل برخورداری از تاریخ چند هزار ساله، آثار تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است‌ که از آن جمله می‌توان به کلیساها ‌، مساجد، قلعه‌ها‌ و پل‌های تاریخی اشاره کرد. این کشور در سال 2012 میزبان حدود 700 هزار گردشگر بود که پیش‌بینی می‌شود این تعداد در سال 2015 به دو میلیون گردشگر افزایش یابد. مقدونیه که از سال 1991 میلادی با جدا شدن از یوگسلاوی سابق، استقلال یافته و از آن زمان تا کنون مسئولان این کشور تلا‌ش‌های زیادی برای تبدیل مقدونیه به یکی از قطب‌های گردشگری اروپا انجام داده‌اند، از جاذبه‌های طبیعی متنوعی از جمله بزرگترین و عمیق‌ترین دریاچه‌ منطقه‌ بالکان و کوه‌های سر به فلک‌ کشیده نیز بهره می‌برد.

* اتریش

اتریش که به داشتن کوه‌های آلپ و موسیقیدانان مشهور شهرت دارد‌، در رده‌بندی کشورهای گردشگردوست جهان در رتبه پنجم دیده می‌شود. اتریش از جاذبه‌های گردشگری متنوعی بهره برده و پایتخت آن شهر زیبای «وین» مرکز موسیقی جهان محسوب می‌شود و علاقه‌مندان به هنر علاوه‌بر سفر به این شهر می‌توانند با سفر به شهر «سالزبورگ» از زادگاه موسیقیدان مشهور «موتزارت» دیدن کنند. البته در وین همچنین خانه‌هایی وجود دارند که تعدادی از آهنگسازان و بزرگان دنیای موسیقی از جمله «بتهوون» در آنها زندگی کرده‌اند.

* سنگال

کشور زیبای سنگال به پایتختی «داکار» که مسابقات رالی آن شهرت جهانی دارد، در غرب آفریقا واقع شده و در این رده‌بندی رتبه ششم کشورهای گردشگردوست جهان به شمار می‌رود. سنگال در سال‌های اخیر به دلیل بهره‌بردن از آب و هوای معتدل و سواحل پاک‌ به یکی از مقاصد اصلی گردشگری ارزان برای گردشگران کشورهای اروپایی و آمریکا تبدیل شده است. علاوه‌بر این، سنگال از معادن و مزارع نمک و چند پارک ملی نیز بهره می‌برد که در آنها تعدادی از گونه‌های نادر گیاهی و جانوری زیست می‌کنند که هر روزه شاهد حضور صدها گردشگر علاقه‌مند هستند.

* پرتغال

پرتغال که در رده‌بندی کشورهای گردشگر دوست‌ جهان در رتبه هفتم قرار دارد، در جنوب غربی اروپا واقع شده و در سال 2012 با میزبانی از نزدیک به 13 میلیون گردشگر یکی از مقاصد برتر گردشگری اروپا نام گرفت. بیشتر گردشگران پرتغال از سه کشور اسپانیا‌، انگلیس و آلمان بوده و مقصد بیشتر آنها شهر «لیسبون» است که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر پرتغال محسوب می‌شود؛ شهری مدرن و مبتنی بر اصول شهرسازی با قدمتی 2000 ساله که از آثار تاریخی ارزشمندی از تمدن روم باستان بهره می‌برد. از آثار تاریخی شاخص این شهر می‌توان به خیابان «آگوستا»، قلعه «سنت جورج» و عمارت تاریخی «بلم» اشاره کرد.

* بوسنی و هرزگوین

کشور زیبای بوسنی‌وهرزگوین که در رتبه هشتم قرار گرفته، پس از گذراندن چند سال جنگ خونین و مرگبار، حال به مقصد جدید گردشگری اروپا تبدیل شده است. پایتخت این کشور شهر سارایوو هر ساله میزبان دو جشنواره مشهور فیلم سارایوو و موسیقی جاز سارایوو است. این شهر به دلیل بهره بردن از نوع خاص معماری و داشتن آثار تاریخی متعدد از مسیحیان و مسلمانان همواره یکی از مقاصد برتر گردشگری منطقه جنوب شرقی اروپا محسوب شده و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری میلادی میزبان حدود هفت میلیون گردشگر باشد. از جاذبه‌های اصلی گردشگری بوسنی و هرزگوین می‌توان به پل‎ تاریخی ‎ 400ساله «موستار» اشاره کرد که یک شاهکار معماری محسوب می‌شود.

* جمهوری ایرلند

جمهوری ایرلند که در سال 2012 میزبان هشت میلیون گردشگر بود، براساس یکی از آخرین گزارش‌های «سازمان جهانی جهانگردی» تا سال 2020 در جمع مقاصد گردشگری برتر اروپا قرار خواهد گرفت. بیشتر گردشگران این کشور از انگلیس هستند و مقصد بیشتر آنها شهر زیبای «دوبلین» است که به دلیل بهره‌بردن از شیوه خاص معماری مورد علاقه گردشگران است.

* بورکینافاسو

از بورکینافاسو که در رده‌بندی کشورهای گردشگردوست جهان در رده دهم قرار گرفته، به عنوان کشوری کمتر شناخته برای گردشگران نام برده می‌شود. این کشور به دلیل بهره‌بردن مردم آن از نوعی فرهنگ خاص که حاصل آن علاقه فراوان به مهمانان است، در سال‌های اخیر به یک مقصد ارزان گردشگری جهان تبدیل شده است. بورکینافاسو به پایتختی «آواگادوگو» که در غرب آفریقا واقع شده، از فرهنگ غنی کمتر شناخته شده و موسیقی جذاب بهره می‌برد و کارشناسان بر این باورند که در سال‌های آتی به یکی از مقاصد گردشگری برتر قاره آفریقا تبدیل خواهد شد. از جاذبه‌های برتر گردشگری این کشور می توان به کلیسای جامع «اوگادوگو» و پارک ملی «دبلیو» اشاره کرد.