kourosh

رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از وجود گل‌سنگ‌های خطرناك در آرامگاه كورش كبیر خبرداد كه به رصد و پایش بیشتری توسط مرمتگران نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، پریسا محمدی با بیان این ‌كه سه نوع گل‌سنگ وجود دارد، توضیح داد: از یك گونه آن حدود صد مورد و از گونه‌ای دیگر بیش از 230 مورد در آرامگاه كورش دیده شده است. همچنین یك نوع گل‌سنگ بسیار خطرناك وجود دارد كه می‌تواند سنگ را تخریب كند و اولین‌بار در سال 2003 میلادی شناسایی شد كه حدود 90 مورد از آن در قسمت شمال آرامگاه كورش گزارش شده است.

وی ادامه داد: تغییر ظاهر سنگ، خورده شدن، ایجاد حفره، لایه‌لایه شدن سنگ و انحلال كریستال‌های آن از جمله نشانه‌های وجود گل‌سنگ است. هر تغییری در آب و هوا می‌تواند سرعت رشد گل‌سنگ‌ها را تغییر دهد؛ به این ترتیب ممكن است در جاهایی قصد كم كردن رطوبت را داشته باشیم، ولی رشد گل‌سنگ‌ها افزایش یابد.

محمدی با تاكید بر این ‌كه مرمت سنگ‌ها با استفاده از سیمان باعث رشد گونه‌های جدید گل‌سنگ در آثار باستانی شده است، افزود: مرمت‌های بدون پایش، خسارت بیشتری را نسبت به مرمت نكردن به آثار می‌زنند؛ به همین دلیل بهتر است مرمتگران بخش‌هایی از یك اثر را كه مرمت می‌كنند پس از مدتی رصد كنند تا شرایط قبل و بعد از مرمت مشخص شود.