دو زوج از عشایر در افتتاحیه‌ی نخستین جشنواره‌ی ملی «صدای عشایر» با گرفتن زیرلفظی محمود احمدی‌نژاد، پیمان زناشویی بستند.

tourismبه گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جشنواره‌ی ملی صدای عشایر عصر امروز با حضور معاون اول رییس‌جمهور، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، جمعی از نمایندگان مجلس، برخی استانداران، 70 سفیر و دیپلمات خارجی و جمعی از اقوام عشایر آغاز به کار کرد. این جشنواره تا پایان هفته در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران از ساعت 14 تا 21 با حضور عشایر استان‌های مختلف و گروه‌های موسیقی آن ها برپا خواهد بود.

منوچهر جهانیان – معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – در مراسم افتتاحیه با یادآوری این‌که این جشنواره در فضایی به وسعت 50هزار مترمربع در نمایشگاه بین‌المللی تهران برپا شده است، گفت: 102 ایل از 26 استان، زندگی، ملزومات، صنایع دستی و غذای خود را به‌نمایش می‌گذارند و عرضه می‌کنند. ما با این حرکت نمادین می‌خواستیم سنت‌های حسنه را یادآور شویم. در این راستا، روز گذشته کوچ عشایر از میدان ونک تا پارک‌وی با استقبال میلیونی از آن برگزار شد.

او همچنین اظهار امیدواری کرد که هفته‌ی گردشگری عشایر در تقویم ملی کشور جا بیفتد و ترویج یابد.

در ادامه‌ی این مراسم، گروه موسیقی رقص شمشیر سیستان و بلوچستان به اجرای برنامه پرداخت و اقبال واحدی به‌عنوان مجری برنامه خطاب به رحیمی – معاون اول رییس‌جمهور – گفت: اگر جلسه‌ای دارید، زنگ بزنید و بگویید نمی‌آیید. رحیمی هم گفت، من تا آخر برنامه اینجا هستم.

معاون اول رییس‌جمهور در پایان برنامه، ترجیح داد سخنرانی کوتاهی داشته باشد و همراه ملک‌زاده – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – و نماینده‌ی سازمان پست ایران، سند ثبت ملی کوچ عشایر را رونمایی و امضا کرد. سپس تمبر روز ملی صدای عشایر رونمایی شد.

به گزارش ایسنا، در افتتاحیه‌ی این جشنواره، گروه‌های موسیقی و رقص عشایر ترکمن، عرب، کردستان، گیلان، خراسان جنوبی، عاشیق‌های آذربایجان، اقوام لرستان، ایلات قشقایی، کهگیلویه و بویراحمد و آذربایجان شرقی به اجرای برنامه پرداختند که مراسم آن‌ها حاضران را گاهی به وجد می‌آورد که با دست و سوت زدن، آن‌ها را همراهی می‌کردند. البته این کار با تذکرهای حراست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز همراه می‌شد.

برای عکاسان و فیلم‌برداران در این مراسم جایگاهی تعیین نشده بود و همین موضوع سبب ایجاد تنش‌هایی پراکنده بین آن‌ها و حاضران شد.

اقبال واحدی به‌عنوان مجری برنامه اظهار کرد: اجرای این مراسم توسط اقوام عشایر نشان‌دهنده‌ی آن است که ایران زنده است و هر کسی نمی‌تواند ببیند، کور شود.

او سپس از رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواست دوماه یک‌بار این برنامه را تکرار کند. واحدی به مزاح گفت: من پول این برنامه را می‌دهم، این را گفتم چون آقای ملک‌زاده گفت برای این کار پول ندارد، ولی باید کوه جواهری برای این کارها کنار گذاشت، چون لازم است.

در ادامه‌ی افتتاحیه‌ی این جشنواره، دو زوج از کلات نادری همراه خانواده‌های‌شان روی صحنه حضور پیدا کردند. مجری زن برنامه سپس گفت: باید «بله» را از عروس بگیریم. واحدی نیز به دادن سکه به‌عنوان زیرلفظی از سوی احمدی‌نژاد (که در این مراسم حضور نداشت) برای این دو زوج اشاره کرد که عروس سپس گفت، با اجازه‌ی همه‌ی ملت ایران «بله».

ملک‌زاده – رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – هم به این زوج‌ها یک سفر کربلا همراه خانواده‌شان هدیه داد.

در ادامه، مراسم خنچه‌گردانی و حنابندان عروسی سمنان برگزار شد.

به‌دلیل طولانی شدن مراسم، ملک‌زاده بدون آن‌که سخنرانی کند، فقط از برگزارکنندگان این جشنواره تشکر کرد. بعد هم از سوی استان کردستان، یک دست کامل لباس کردی به ملک‌زاده و رحیمی اهدا شد. استان سمنان هم یک تابلوی معرق چوب و کوزه‌ی سفالی به معاون اول رییس‌جمهور و یک سینی منبت چوب و کوزه‌ی سفالی به ملک‌زاده اهدا کرد.

در ادامه، سالن‌های نمایشگاهی این جشنواره که محصولات صنایع دستی، پوشاک و سوغات استان‌ها و اقوام عشایر ایران در آن عرضه شده است، توسط رحیمی و ملک‌زاده افتتاح شدند.