yemen

ادامه ناآرامی‌ها در یمن صنعت گردشگری این کشور را در آستانه نابودی قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، از حدود یک سال قبل ناآرامی‌ها در مناطق مختلف یمن به ویژه بخش تاریخی شهر «صنعا‌»، پایتخت این کشور، صنعت گردشگری یمن را با خطرات جدی مواجه کرده است.

به گزارش عرب نیوز، در سال‌های گذشته روزانه هزاران گردشگر راهی خیابان‌های بخش قدیمی صنعا با قدمتی 2500 ساله می‌شدند، اما اکنون این منطقه خالی از گردشگر شده و مغازه‌داران مدتهاست که رنگ گردشگر را ندیده‌اند.

بخش تاریخی صنعا که در سال 1986 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو نیز به ثبت رسید، بر روی یک دره‌ کوهستانی که در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد، واقع شده و از حدود 25 قرن پیش، محل زندگی مردم منطقه و یکی از مراکز اصلی ترویج اسلام بوده است.

وجود 103 مسجد، 14 گرمابه و بیش از 6000 خانه‌ تاریخی نشان از پیشینه‌ غنی مذهبی و سیاسی این شهر تاریخی دارد. در این شهر تاریخی، خانه‌های چند طبقه‌ فراوانی وجود دارند که برخی از آن‌ها روی ناهمواری‌های طبیعی این شهر احداث شده‌اند که این امر، بر زیبایی‌ها و جذابیت‌های بخش تاریخی صنعا افزوده است.

یکی از مغازه‌داران بخش قدیمی صنعا می‌گوید: من در این منطقه سه مغازه دارم و درآمد من طی سال‌های اخیر حدود 90 درصد کاهش یافته است.

مالک یک هتل پنج ستاره نیز می‌گوید که در یک سال گدشته به دلیل کاهش چشمگیر گردشگران، 65 درصد کارکنانش را اخراج کرده و با ادامه روند فعلی شاید در آینده نزدیک هتلش را تعطیل کند.

از سوی دیگر، کارمند یک آژانس مسافرتی نیز می‌گوید، صنعت گردشگری یمن بیش از دیگر بخش‌های اقتصاد این کشور از ناآرامی‌هایی که در سال 2011 آغاز شده،‌ صدمه دیده و با این روند طی سال‌های آتی کمتر می‌توان گردشگری در خیابان‌های صنعا دید.

طبق گزارش‌های وزارت گردشگری یمن، این کشور در سال 2009 میزبان بیش از یک میلیون گردشگر بود که این امر درآمد 900 میلیون دلاری را وارد چرخه اقتصادی یمن کرد،‌ اما حالا تعداد گردشگران یمن که بخش عمده جمعیت آن شرایط اقتصادی نامطلوبی داشته و زیر خط فقر زندگی می‌کنند، به زیر صد هزار نفر در سال رسیده است.

از سوی دیگر، در سال‌های گذشته، بارها مردان مسلح قبایلی در یمن اقدام به ربودن گردشگران برای گرفتن مبالغ هنگفت از دولت یمن کرده‌اند، البته در بیشتر مواقع، هیچ آسیبی به گردشگران وارد نشده، اما تکرار این حوادث صدمات جبران ‌ناپذیری را به صنعت گردشگری یمن وارد کرد.