تاج محل

«تاج‌محل» در سال 2012 میزبانی نزدیک به 10 میلیون گردشگر را تجربه کرد.

به گزارش توریست ها به نقل از ایسنا، بنای تاریخی «تاج‌محل» در هند که عنوان مقصد نخست گردشگری این کشور را یدک می‌کشد، در سال 2012 میزبان نزدیک به 10 میلیون گردشگر را تجربه کرد.

به گزارش هندو، براساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت گردشگری هند، تاج‌محل در ایالت «گوجرات» این کشور در سال 2012 میزبان 9 میلیون و 900 هزار گردشگر بود که از رشد 11 درصدی بازدیدکنندگان این بنای تاریخی نسبت به سال 2011 حکایت دارد.

در این شرایط مسئولان ایالت گوجرات قصد دارند در قالب طرح توسعه فرودگاه شهر «آگرا» که شامل احداث چند ترمینال جدید و نصب تجهیزات لازم برای فعالیت شبانه‌روزی است، تعداد بازدیدکنندگان تاج‌محل را که از آن به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه دنیای نیز نام برده می‌شود، افزایش دهند، این در حالیست که در سال‌های اخیر و به ویژه در سال 1997 میلادی با هدف برگزاری یک کنسرت موسیقی در این مکان، در راستای رفاه گردشگرانی که قصد بازدید از این بنا را داشتند، اقداماتی انجام شد که از آن جمله به توسعه‌ی راه‌های منتهی به این بنای تاریخی می‌توان اشاره کرد.

بنای تاریخی «تاج‌محل» که بیشتر گردشگران آن از کشورهای اروپایی، آمریکا، کانادا و استرالیا هستند، در قرن هفدهم میلادی به‌ دستور یکی از پادشاه‌های مغول هند به نام «شاه‌جهان» برای اثبات علاقه‌ای او به همسرش در مدت 22 سال ساخته شده است.

این بنا که در شمال شهر آگرا در منطقه‌ی گوجرات و در 400 کیلومتری دهلی‌نو پایتخت هند واقع شده، نمایی از سنگ مرمر سفید دارد و طبق بررسی‌های باستان‌شناسان با استفاده از 20 هزار قطعه‌سنگ مرمر روی سکویی عظیم از مرمر بنا شده است.

نمای این بنای تاریخی در سال‌های اخیر به‌ دلیل آلودگی‌های محیطی ناشی از فعالیت‌های معادن منطقه‌ی گوجرات، صدمه دیده و رنگ آن از سفید به زرد متمایل و ترک‌هایی نیز در آن ایجاد شده، پایه‌های آن بدلیل محتویات اسیدی پس‌ماندهای صنعتی است که آب رود «جمنا» را آلوده کرده سست شده و مناره‌ جنوب‌غربی این بنا نیز از سال 2009 تاکنون در حدود چهار سانتی‌متر کج شده است.

با این وجود،مقامات صنعت گردشگری هند در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای افزایش تعداد بازدیدکنندگان این بنای تاریخی انجام داده‌اند که که از آن جمله می‌توان به توسعه‌ باغ مجموعه، استاندارد کردن هتل‌های منطقه‌ی آگرا، تبلیغ در شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی و تسهیل شرایط صدور ویزا برای گردشگران خارجی اشاره کرد.

تاج‌محل در سال 1983 میلادی در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» به ثبت رسیده است.